in samenraapsel

Toen ik vorige jaar mijn audiodocumentarie over Marvin Gaye in Oostende maakte, Oostende Healing, stelde ik mijzelf en anderen steevast de vraag: waarom koos Marvin daar in België voor een drumcomputer in plaats van een echte drummer? Mijn metgezel Tom America zei vanaf het begin: “vanwege budgetredenen, omdat die TR-808 betaalbaar was.” Het werd door iedereen die ik interviewde bevestigd. Marvin had inderdaad in Oostende geen cent te makken en een drumcomputer bleek een veel goedkopere optie dan zijn drummer uit America over te laten komen.

Het beviel Marvin wel, die Roland TR-808. Technicus Mike Butcher (technicus van het legendarische album Midnight Love en werkte 9 maanden met Marvin samen) die ik erover in Brussel interviewde vertelde me dat voor de track My Love Is Waiting er een klein experiment met echte drums werd gedaan. Toen Marvin de mix daarvan beluisterde hoorde Mike hem iets mompelen van “mmm, ok”. Marvin was not impressed en de versie van het nummer dat de plaat Midnight Love haalde was net als alle andere nummers van dat album voorzien van de TR-808 drummachine. Zodoende werd een door praktische redenen ingegeven beslissing uiteindelijk toch nog een duidelijke creatieve keuze.

En omdat het internet geen geheimen kent, hierbij de versie met echte drums:

En dit is de versie die het officiële album haalde:

Marvin was overigens niet de eerste die met een drumcomputer experimenteerde. De grootmeester van de funk, Sly Stone, begon al 1970 te experimenteren met een Maestro Rhythm King MRK-2 drummachine. De resultaten hiervan kun je horen op het geweldige album There’s a Riot Goin’ On. Zoals in de geniale hit single Family Affair:

De reden waarom oompie Sly voor een drumcomputer koos lijkt simpel te verklaren. En net zoals bij Marvin lijkt daar niet zozeer een creatieve maar een praktisch gegeven aan ten grondslag te liggen. Zo las ik onlangs op Medium het verhaal dat drummer Gregg Errico het drugsgebruik van Sly een beetje zat was, waarop Sly hem inruilde voor die inmiddels legendarische drummachine. Op de Wikipedia-pagina van het beroemde album valt verder te lezen dat Sly het album grotendeels in zijn eentje opgenomen heeft. Hier en daar zelfs liggend vanuit een bed dat in een studio stond!

Als we naar de vrolijke kleurtjes kijken van de drummachine die Sly gebruikte dan weten we waar Roland de mosterd vandaan heeft gehaald ter inspiratie van de TR-808 machine.

Maestro Rhythm King MRK-2

Vergis je niet, in hetzelfde jaar dat There’s a Riot Goin’ On uitkwam, 1971, kwam J.J. Gale met zijn album Naturally uit waarop ook hij experimenteerde met een drumcomputer. Een artiest waarvan je niet zou verwachten dat hij met een ritmecomputer zou werken. Laat staan in die tijd.

Maar de man die te boek staat als eerste muzikant die een drummachine op plaat heeft gezet, is de koorknaap met de te strakke onderbroek: Robin Gibb. In zijn lied Saved by the Bell uit 1969 slaat een machine het ritme:

Een eenvoudige vraag borrelt bij mij op: welke drummer had op dit nummer willen drummen? En voor je het weet ben je dus een echte pionier…

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie