in samenraapsel

Sinds een maand heb ik een eigen webshop voor de internationale markt. Aan de eerste resultaten probeer ik wat conclusies te verbinden zodat ik weet waar ik aan toe ben en een gevoel heb waar ik naartoe kan werken.

De shop

In het najaar van vorig jaar besloot ik een nieuw pakket te ontwikkelen voor gebruikers van de muzieksoftware Propellerhead Reason en het te gaan verkopen via mijn website Melodiefabriek. Tien jaar geleden, in 2005, was het de eerste keer dat ik een pakket met geluiden in eigen beheer verkocht onine.

Om dit nieuwe artikel te kunnen verkopen heb ik mijn website uitgebreid met een handige shop inclusief shopping card voor Credit Card en PayPal betalingen. Helaas gooien de nieuwe VAT MOSS regels die de EU heeft verzonnen behoorlijk wat roet in het eten voor iedereen die wereldwijd online spullen verkoopt, maar daar zal ik een volgende keer verder op ingaan. Om kort te gaan: ik heb een shop en hij is dag en nacht geopend voor de hele wereld.

Niche

Mijn bedrijf Melodiefabriek heb ik in april 2003 opgericht. Met dit bedrijf heb ik al vrij snel internationaal naam gemaakt op het gebied van muziek, sound art, sound design en documentaires. Jarenlang heb ik op Melodiefabriek.nl geopereerd maar ben op een gegeven moment opgestapt op Melodiefabriek.com.

Veelal hebben de artikelen op Melodiefabriek een technisch karakter en hebben ze betrekking op de Propellerhead Reason software die ik gebruik voor mijn werk. Mijn geluiden worden ook meegeleverd met dit pakket dus redelijk wat gebruikers kennen mij of de naam van mijn bedrijf. Maar dat zal een klein deel van alle Reason-gebruikers zijn, zo schat ik in. Kortom: hoeveel gebruikers weten nu dat ik een nieuw pakket heb uitgebracht dat ze misschien zouden willen kopen?

Bezoekersaantallen

Ik ben niet heel consequent met het regelmatig plaatsen van blogposts op Melodiefabriek. De bezoekersaantallen wisselen hierdoor behoorlijk van maand tot maand. Maar meestal zijn dat er minimaal 2000 unieke beoekers per maand. Een hele enkele keer heb ik een uitschieter, en behaal ik dat aantal per dag. Soms stel ik mezelf de vraag: hoe kan ik dat continueren? 2000 unieke bezoekers per dag is een heel prettig aantal, zeker als je een shop hebt.

Statistieken

Ik meet de aantallen pageviews en bezoekers met Google Analytics dat de standaard is voor alle websitebeheerders. Als ik kijk naar de cijfers van afgelopen maand (mijn nieuwe pakket Boutique Amp zag op 19 januari 2015 het licht) dan zijn de bronnen, referrers, die voor het bezoek zorgen (in volgorde van effectiviteit):

– Google Search
– direct (bookmark van gebruiker/lezer, rechtstreekse aanroep)
– Reasontalk.com (webforum)
– redirects (bezoek dat via mijn oude site melodiefabriek.nl wordt omgeleid)
– Twitter
– Facebook
– marcoraaphorst.nl
etc

Google Search zorgt voor meer dan 60% van het bezoek op Melodiefabriek. En 70% van alle bezoekers zijn nieuwe bezoekers.

Het bereik van Twitter

Mijn Melodiefabriek Twitter-account heeft 160 volgers versus 2487 volgers die ik op dit moment op mijn Raaphorst-account heb. Op mijn Melodiefabriek Twitter-account ligt de focus volledig op mijn werk, termijn de vele volgers van mijn Raaphorst-account vaak helemaal geen relatie met mijn werk hebben hebben.

Alleen als ik het aantal interacties vergelijk via Twitter Analytics dat is overduidelijk dat het aantal interacties helemaal lost staat van het aantal volgers. Het leert me dat mijn Melodiefabriek Twitter-account veel meer resultaat en effect heeft voor wat betreft kliks, retweets en dergelijke.

Maar toch is het effect van Twitter op mijn shop zeer gering. En zeker vergeleken met het effect dat Google search heeft. Dat is nog steeds leidend. Het effect van Facebook is voor mij zelfs te verwaarlozen.

Verkoopcijfers

Als ik het aantal klanten die gebruikt maakten van mijn shop om een product te kopen dit afzet tegen het aantal unieke bezoekers dan kom ik op een conversieratio van 1,77%! Dat is heul veel. Dat is een percentage dat vrijwel geen enkele website nog haalt op een advertentie. Maar in mijn geval levert het dus niet slechts een klik op, maar echt een daadwerkelijke order.

Conclusie

Met Melodiefabriek trek ik een behoorlijk aantal bezoekers dat mijn nieuwe product willen kopen, ook al komt het meerendeel van dat bezoek voor het eerst op de site terecht via Google Search of iets dergelijks.

Hoe meer producten ik zal maken en aanbieden op mijn Melodiefabriek, des te groter wordt de kans dat men een product gaat aanschaffen.

Hoe meer blogs ik schrijf, des te meer bezoek ik op Melodiefabriek ga aantrekken en des te meer ik zal verkopen.

Hoewel de bezoekersaantallen best goed zijn, echt heel hoog zijn ze ook weer niet. Maar zal het mij lukken om bijvoorbeeld 1000 bezoekers per dag aan te trekken? Ik heb zo’n vermoeden dat het effect op mijn shop behoorlijk groot zal zijn. Kortom: er zit niets niets anders op dan keihard te gaan bloggen. En meer producten maken natuurlijk.

En dat blogje over die gruwelijke VAT MOSS regels die de EU dit jaar geïntroduceerd heeft, dat hou je nog tegoed van mij.

Melodiefabriek / Shop →

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie