Spotify en de fokking lijstjes

Niemand die tegenwoordig nog nummer na nummer uitzoekt en draait. Teveel gedoe. En ook luistert vrijwel niemand nog naar albums. Omdat er teveel vullers tussen staan. De skip is in, met 1 druk op de knop iets wegdrukken. Next. Zelfs De Wereld Draait Door snapt dat met hun 1-minuut-bandjes. Liever oeverloos gelul aan tafel door die grachtengordelbabbelaars dan een paar muzikanten op het podium hun ding laten doen.

En nu heef die man van Spotify onlangs dit geroepen:

Music is moving away from genres. People don’t search for Hip Hop or Country anymore, but rather they search around activities or a particular experience.

Daniel Ek

Hoewel ik die Daniel een blije eikel vind die vooral de grote labels probeert te pleasen (lees: de grootaandeelhouders van Spotify), hij heeft ongetwijfeld een punt. Spotify kan namelijk precies meten wat we op Spotify uitvreten. Het laat zich uitdrukken in meer dan 25 miljard luisteruren.

Conclusie:

  • we luisteren niet naar albums
  • we hebben geen interesse in genres
  • we willen automatically personalized playlists

We zetten dus een lijstje op die Spotify voor ons samenstelt, geheel automatisch. Elke dag weer voorzien van frisse nieuwe muziek die naadloos op onze stemming aansluit. Rekening houdt met of het ochtend of avond is, of we aan het hardlopen zijn, of naar de wolken liggen te staren. Of we ok zijn of aan de anti-depressiva moeten. Of we zomerkriebels hebben, het fokking zondagsmorgengevoel zoeken of een verjaardag te verzoeken hebben.

Persoonlijke smaak, geen. Zelfkiezen is teveel gedoe. Duim in de mond nemen en zuigen maar. Entertain us!

Zie ook Spotify Introduces Video Clips, Podcasts, And Activity-Based Playlists (TechCrunch)

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

6 reacties

  1. Ik vind de playlists op Spotify ideaal. Het is vloeken in de kerk op het blog van een muzikant, maar voor mij is muziek vooral iets op de achtergrond – ik moet er geen omkijken naar hebben, want ik ben met andere dingen bezig.

    De voorgekookte lijsten van Spotify zelf kan je beter mijden, die zijn wel erg mainstream. Maar door wat handig gebruik van de zoekfunctie, is het heel makkelijk playlists van ijverige gebruikers te vinden die wel verrassend zijn of je nieuwe muziek laten ontdekken. De radiofunctie van Spotify (muziek gebaseerd op een artiest, track of playlist die je te gek vindt) werkt ook best goed. En ook leuk: artiesten die op hun account afspeellijsten plaatsen van muziek die hen inspireerde of wat men altijd draait in de tourbus.

  2. Ik zoek echt zelf wel uit wat ik wil horen en doe dat uit eigen collectie 1,3 terabyte dus keus genoeg en ook nog You tube 400 lp’s en nog de nodige cassette bandjes niks geen Spotify

  3. Ik las van de week over Forgotify. Vier miljoen liedjes op Spotify die nog nooit beluisterd zijn, door niemand.

  4. Ik vond het prettig bij bijvoorbeeld Pandora dat ik op basis van muziek die ik aangaf gerelateerde muziek leerde kennen die aansloot bij mijn smaak. Bij Spotify ben ik bang dat het vooral muziek zal zijn die de grote labels vinden dat ik leuk zou moeten vinden, dus enkel meer van hetzelfde en totaal niet vernieuwend of spannend, desnoods de plank mis durven te slaan.

  5. Die eerste 2 snap ik, die laatste werkt niet. Niet bij mij iig. De beste manier om goeie muziek te vinden op Spotify is zoeken naar curators, mensen met een smaak die mij aanstaat of prikkelt. Doodsimpel eigenlijk. Niks anders ook dan 20 jaar geleden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.