in samenraapsel

Hoewel het audioblog en de podcast veel gemeen lijken te hebben, ze verschillen ook behoorlijk van elkaar. Daarom, ter verduidelijking, het volgende:

Wat is een Podcast?

  1. de podcast is een gestandaardiseerde feed (RSS) met audio bestanden (veelal in het mp3-formaat, maar ook m4a of ogg formaten worden soms gebruikt)
  2. je abonneert je op een podcast door de feed aan een programma zoals iTunes toe te voegen
  3. de podcast bestaat uit diverse episodes/afleveringen
  4. de nieuwe episode/aflevering wordt automatisch gedownload wanneer deze beschikbaar is
  5. soms is de feed voorzien van oudere episodes/afleveringen die met terugwerkende kracht gedownload kunnen worden
  6. de podcast is altijd voorzien van artwork, aanvullende show notes per aflevering en een aangehecht (enclosed) geluidsbestand
  7. een podcast feed moet door Apple gevalideerd worden voordat deze in de podcast directory van iTunes opgenomen wordt

Wat is een Audioblog?

  1. de audioblog is een blogpost waar een stuk audio aan toegevoegd is bijvoorbeeld door een player zoals die van SoundCloud in de post te embedden of door het mp3-bestand toe te voegen aan de blogpost
  2. de audioblog kun je niet via een programma zoals iTunes afspelen
  3. een audioblog bezoek je via de browser of via tools zoals Bloglovin’ of Feedly (zoals je dat met alle andere blogs ook doet)

Best of both world: Podcast + Audioblog!

Het abonneren en hiermee automatisch downloaden via het programma is de essentie van de podcast. Het werkt op basis van een gestandaardiseerd systeem zodat de audiobestanden zonder problemen via een abonnement in bijvoorbeeld iTunes automatisch opgehaald/gedownload worden. Een audioblog is in essentie een blogpost die voorzien is van een of meerdere audiobestanden.

Een podcast is complexer om op te zetten maar kan een groot effect hebben doordat men zich via allerlei apps op de feed kan abonneren waardoor de audiobestanden automatisch naar de gebruiker gestuurd worden. Deze abonneer functie missen blogs met uitzondering van diegenen die services zoals Bloglovin’ of Feedly gebruiken. Helaas is het ooit zo geweldige Google Reader door Google jaren geleden gestopt. Wat een enorme historische misser van Google was! Maar Google bleek ongevoelig voor de massale kritiek (alle bloggers waren WOEST!) die men hierop kreeg. De service kwam er niet mee terug.

Audioblogs kunnen heel goed via sociale media zoals Twitter en Facebook onder de aandacht gebracht worden. Menig podcaster zal daarom naast het aanbieden van de specifieke podcast-feed ook elke episode/aflevering aankondigen via een blogpost of audioblogpost en het promoten viaTwitter en Facebook.

De gecombineerde oplossing van (audio)blog + podcast-feed is de beste oplossing. Dit kun je met WordPress via speciale plugins opzetten. Wellicht dat ik daar een andere keer wat meer op inga. Maar voor nu, voor wie daar serieuze interesse in heeft, laat het me weten en ik maak een offerte op maat!

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

  1. Ik heb vroeger heel veel audioblogs gemaakt, maar het is veel werk en ik heb nu niet de indruk dat er een groot publiek voor is in Nederland. Niettemin: dit stukje is bijzonder informatief.

    • Ja het kost veel tijd. Maar soms is dat met alle goeie dingen zo. Denk dat het publiek in NL een kwestie van tijd is. In America lag de mainstream doorbraak in 2014. Dat gaat hier dus ook zeker gebeuren. En zeker met het gedoe rondom de NPO en radio. Iets soortgelijks betekende in Amerika ook de opkomst van de podcast.