2015 was voor mij een topjaar!

Kan niet anders zeggen dan dat 2015 een topjaar voor mij en mijn eigen bedrijf Melodiefabriek was. Qua klasse-A-opdrachten en qua schoorsteen-moet-ook-roken. In 2015 vielen beiden samen wat voor een regelmatig terugkerende indianengrijns zorgde. Mijn ambachtelijk perfectionisme van de afgelopen jaren bleek zijn vruchten te hebben afgeworpen.

Online

Afgelopen jaren ben ik steeds meer mijn geld gaan verdienen met online werk. Offline, dus radio, televisie en papier spelen tegenwoordig een zeer kleine rol in mijn bestaan. Natuurlijk, ik geef weleens een interview voor de radio of voor een krant of een magazine. Maar goed betaalde opdrachten voor radio of tv, ik had ze afgelopen jaar niet. En ik heb ze niet gemist ook. Online verdien ik mijn geld.

Internationaal werkterrein

Wie online werkt heeft de potentie om de hele wereld te bereiken. In potentie een enorme markt die vele malen groter dan Nederland is. Mijn muziek en geluiden gaan dan ook letterlijk de hele wereld over. En mijn muziek werd dit jaar door miljoenen mensen gehoord.

Hieronder, mijn showcase-projecten van het jaar 2015:

Muziek voor Motherson branddocu

Voor de speciale Branddoc film van de firma Samvardhana Motherson Group (SMG) componeerde ik de muziek en verzorgde ik het sounddesign. De film werd door een team van ervaren Nederlandse documentairemakers geproduceerd, met ondermeer filmmaker Mark Bakker.

Voor meer over dit project, zie Melodiefabriek/Projects.

Muziek voor theaterstuk Blonde Dolly van Sjaak Bral

Dit jaar werkte ik voor het eerst samen met de Haagse theatermaker Sjaak Bral. Mijn muziek aangevuld met uniek sound design zal binnenkort in theaters te horen zijn.

Samenwerking met Tom America in de formatie ‘zegzeg’

Nadat we samengewerkt hadden voor mijn audiodocumentaire Oostende Healing vroeg Tom America mij om na te denken over een nieuwe formatie. Daar is ‘zegzeg’ uit voortgekomen, een formatie die inmiddels klaar is om optredens in Nederland en het buitenland  (dankzij de beamer zijn we meertalig) te gaan geven. Hopelijk meer nieuws daarover binnenkort!

Boutique Amp (presets/patches)

Voor muzikanten die met Propellerhead Reason muzieksoftware werken, ontwierp ik een set presets/patches van gitaarsounds onder de noemer Boutique Amp. Mijn Melodiefabriek website heb ik daarom voorzien van een webshop. In een maand tijd resulteerde dat in tientallen nieuwe klanten. En nu, maanden later, kan ik het jaar afsluiten met een klantenaantal van een paar honderd muzikanten wereldwijd. Meegeholpen aan dit succes heeft de verkoop die via de Propellerhead shop verloopt en de 5-sterren rating door gebruikers die ik daar kreeg. Het plan is om mijn webshop volgend jaar uit te breiden met nieuwe producten.

Muziek voor time-lapse ‘Portrait of Lotte 0 to 16 years in 4 ½ minutes’

Aangenaam verrast was ik toen Frans Hofmeester mij vroeg om de muziek te componeren voor de nieuwste time-lapse film van zijn dochter Lotte. Aangezien Frans geld verdient via YouTube kon hij mij inhuren voor het creëren van een speciale track voor de time-lapse. Deze film is inmiddels meer dan 3,3 miljoen keer bekeken en gaat de hele wereld over, en kreeg ondermeer aandacht van websites zoals The Huffington Post, Reddit en dergelijke. Uitermate vet dus!

Zie ook mijn blog over deze film.

Contentmanagement voor Filedier.nl

In opdracht van de Verkeersonderneming draag ik zorg voor de website Filedier.nl, het bijbehorende Twitter-account en de Facebook-page om mobiliteitsissues en oplossingen in de regio Rotterdam aan de orde te stellen. Een doorlopende klus op het gebied van contentmanagement voor 14 uur per week voor mij als ZZP-er.

KORTOM: online content, en muziek en geluid in het bijzonder, is zeg maar echt mijn ding!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

2 reacties

Laat een antwoord achter aan Anna Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.