in samenraapsel

Tchad Blake en Het Contrast

Tchad BlakeProducer en technicus Tchad Blake leerde mij. Via muziek. Ik heb de man nooit ontmoet.

Misschien via Tom Waits. Of nee, het Kiko album van Los Lobos waarschijnlijk. Dat eerlijke geluid. Met diepte. En echte muziek.

In 2005 nam Tchad Blake de tijd om op Gearslutz.com een paar vragen te beantwoorden.

What *is* important?

Tchad: For me, I like contrast. High contrast, contradistinction. So I need gear that will allow me to capture and create that environment.
B&W example= A beautiful soft voice/song/performance contrasted with a tough/lo fi recording of it, or vice versa. Sometimes within the song, other times within the album as a whole (exampl. song1=crunchy, song2=clean, song 3= mixed bag etc..)

If everything sounds absolutely pristine I loose interest as I do if it all sounds crunchy or lo fi. I like these disparate sounds to co-habitate as they sometimes do out in the world, pulling my emotions every which way.

I used to record construction sites because of this. Brutal loud clangs mixed with soft hums of diggers and hissing of water jets, mixed with beautiful echoey squeals of rubbing steel all bouncing around a mud pit. Live and dead at the same time. Incredible.

That’s what I require for a recorded emotional landscape.

Samen met David Hildalgo en Louie Pérez van Los Lobos plus producer en toetsenist Mitchel Froom vormde hij de Latin Playboys. Ze maakten 2 geweldige albums. Die moesten voor mij besteld worden. Ik ken niemand die ze ook heeft. Wonderlijke muziek. Magisch qua klank.

Tchad Blake is de enige technicus waarvan ik weet dat hij met een gitaar op schoot en wat kleine percussie-instrumenten bij de hand zijn mixen doet. Daar waar andere technici wat hoog erbij draaien in de gitaar om het scherper te laten klinken, pakt Tchad een shaker en vult het op die manier aan.

Tijd voor een voorbeeld. Het nummer If van de Latin Playboys afkomstig van hun gelijknamige album:
if (mp3)

Het begint met een gitaar met hele sterke wow&flutter (waarschijnlijk een 4-track opname op cassette van David Hildalgo gemaakt aan de keukentafel), waarna de andere gitaren bijvallen en vervolgens de stem van David Hildalgo met een prachtige zachte echo inzet.

Tot de verbeelding klinkend…

Geef een reactie