in samenraapsel

Twitter gaat dood en ik sla de begrafenis maar eens over denk ik

De NOS klopte vandaag nav van deze blogpost van BuzzFeed:

‘Twitter lanceert komende week niet-chronologische tijdlijn’

Er is nog geen officieel bericht maar het is zeer waarschijnlijk dat dit principe dat eerst uitgetest is op een kleine groep nu voor iedereen gaat gelden. Kortom: de tijdslijn gaat voor ons algoritmisch, automatisch, bepaald worden. Zoals Facebook dat ook doet. Het werkt op basis van relevantie. Lees: alleen wie betaalt is relevant. Qua poen ligt Twitter helemaal aan het infuus. Ik riep jaren geleden al dat Twitter de boel zoals WordPress had moeten aanpakken – open sourcen die handel! – maar nee hoor, men kiest voor ouderwetse businessmodellen en gelooft alleen maar in Het Groeimodel.

Twitter is nooit een slim bedrijf geweest. De ReTweet vonden de gebruikers uit. Wie lang op Twitter zit kent de RT nog. En de @reply werd ook door ons uitgevonden. Wij gebruikten het al in 2007 en het duurde toen maanden voordat Twitter dat van ons overnam en de @replies ging verzamelen zodat je kon zien wie er op jouw tweet gereageerd heeft. Een enorme domme denkfout van Twitter dus, die dankzij slimme gebruikers (lees: Nederland speelde hier een grote rol in met haar super actieve early adopters!) een mooi oplossing kreeg.

Twitter is door de gebruiker gemaakt. Alle functionaliteit die we nu als belangrijk beschouwen werd door ons verzonnen. Op 1 uitzondering na: de DM. De 1e versie van Twitter (ja ik ben zo oud) bestond uit een tijdslijn en een lijntje voor de afgeschermde DM’s. En dat was alles wat Twitter te bieden had in die dagen. En dankzij wij gebruikers groeide het groot. Ondanks die enorme beperkingen.

Het geldt voor open source software ook: de gebruikers bepalen de functionaliteit en de source code. Twitter hangt trouwens van een enorme berg aan open source scripts aan elkaar, eigenlijk is het gewoon schofterig dat men de boel niet open sourced. Maar goeds, geld he?

Toch durf ik te wedden dat Twitter over een paar jaar niet meer bestaat. En WordPress wel. Ach, ik ben het wel een beetje veel beu allemaal. Wat een gerotzooi daar in dat Amerika. Innovatie? Kus mijn kloten zeg! Wij weten het beter. Omdat wij het gebruiken en er echt in geloven. Of beter: in geloofden.

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

  1. Twitter kampt met een imagoprobleem. Allereerst: niet toegankelijk genoeg voor de massa. In mijn omgeving ken ik relatief veel mensen die drie keer niks snappen van internet, maar ze gebruiken wel allemaal Facebook en WhatsApp.
    Twitter schrikt af; te veel een ons-kent-ons sfeertje en blijkbaar geen gebruiksgemak.
    En dan de scheld- en dreigcultuur. Een paar momenten hadden een keerpunt moeten zijn (de wekenlange dreiging met verkrachting richting Britse vrouwelijke politici en journalisten, de bizarre haatcampagne tegen Zelda Williams na de dood van haar vader Robin). Maar de Twitter bazen bleven onverschillig en negeerden alles. Ja, ook genoeg haat en nijd op Facebook, maar Zuckerberg wekt in ieder geval nog de suggestie dat hij er iets aan wil doen.

    Overigens, Twitter is natuurlijk niet de enige met grote problemen. In de afgelopen week draaide Yahoo de geldkraan richting Flickr volledig dicht en de aandelen LinkedIn zakten volledig door het ijs. Wat nu “scoort” is persoonlijk vermaak (Spotify, Netflix) en contact met een beperkte eigen kring (WhatsApp, Snapchat). Misschien loopt de tijd van publieke interactie gewoon naar zijn einde. En ik weet nog niet of dat echt zo erg is.

    • Ja Twitter is nooit voor de massa geweest. Snap dan ook niet waarom ze gaan voor het groeimodel. Een niche is gewoon prima. Het is de beste nieuws-app ooit naar mijn idee.

      Misschien zitten we in een nieuwe bubbel. Online blijft het pionieren geblazen. Yahoo is ook een goed voorbeeld. Nog steeds mega groot maar met Flickr zitten ze al jaren te rommelen. En de toekomt van Tumblr lijkt mij ook vaag. Er is geen verdienmodel. Uiteindelijk zullen velen verdwijnen en juist de open source toepassingen een lang leven hebben. WordPress, Wikipedia, Github. De eerste die gaat microbloggen op dat vlak zou nog weleens groot kunnen worden. Een kans die WordPress altijd heeft laten liggen. Ze hadden eigenlijk allang een netwerk moeten bouwen. WordPress.com is dat niet.

  2. “Alleen wie betaalt is relevant” => Je zou denk dat alles waar dit de basis van is niet goed kan werken, maar het tegendeel lijkt waar. Tenminste, als populair een maatstaf voor “goed” is(en dat is toch wel een beetje zo vind ik).

    • Het is aandacht die je koopt. Maar het ondermijnt de echte waarde van het systeem naar mijn idee want dat wordt gevormd door mensen die echt op een unieke manier Twitter inzetten. De misstanden in de wereld, actueel nieuws, eerlijke meningen. Die rauwe kant van Twitter heeft het bloggen ook alleen is Twitter vele malen sneller. Ik hoop dat er zoiets kan bestaan zonder doorgedraaide commercie. De journalistiek bijvoorbeeld, heeft echt baad bij Twitter. Dat wil je losgekoppeld zien van commercie. Net zo goeds als dat met bloggen massaal gelukt is. Zelf een blog hosten en klaar. Dat wens ik voor microbloggen/Twitter ook.