in samenraapsel

Valt het je weleens op hoe spastisch autoriteiten op kritiek reageren?  Waardoor de waarde van hun autoriteit aan het devalueren is. Je ziet het bij vrijwel alle oude autoriteiten. Bugs in het systeem die niet erkent worden. Laat staan opgelost worden.

Geen enkele software is perfect

Als ik jou vertel dat alle software bugs bevat dan zul je dat vast begrijpen ook al heb jij weinig verstand van software. Software wordt geschreven in een programmeertaal, een taal die de computer begrijpt. Maar zoals voor alle talen geldt: taalfouten zijn snel gemaakt. En net als een mens kan een computer struikelen over het interpreteren van die taal. Kortom: een fout, een bug, is snel gemaakt.

Wie intensief met software werkt zal net als ik regelmatig een bugreport indienen wanneer je constateert dat iets niet naar behoren werkt. Ik doe dat voor al mijn muzieksoftware, voor WordPress, voor Apple producten en ga zo maar door. Softwareontwikkelaars zijn daar blij mee want dankzij die bugreports worden de bugs, de fouten dus, opgelost. In de softwarewereld koestert men dan ook de kritische gebruikers. Zij maken de producten namelijk beter.

Hoe de NS webcare ontdekte

Het was in 2010 dat de NS niets snapte van hoe je samen kunt werken met de burgers. Heel Utrecht CS was plat komen te liggen door een brand bij een verkeersleidingspost van ProRail. Het toeval wilde dat ik daarbij betrokken was geraakt. De NS had geen enkele oplossing voor gestrande reizigers, ondanks dat op Twitter de hashtag #lift werd ingezet voor een ieder die een lift aanbood of zocht. Een geweldig burgerinitiatief! @femmetaken stampte zelfs in 1 avond een online app uit de grond: Liftdeck.

Waarom liet de NS niet weten dat je de hashtag #lift kon gebruiken?

Belachelijk toch? En met mij kankerden een hoop anderen op de NS die avond en de dagen erna. Waarom verzaakten zij het volk goed te informeren? In softwaretermen noem je dat een bug in het systeem.

Toch leerde de NS van de fouten en startte hierdoor een jaar of wat later haar webcare via @ns_online. Inmiddels hebben vele organisaties en bedrijven hetzelfde licht gezien, sterker nog: wie geen webcare levert anno 2016 snapt echt niet in welke wereld wij leven.

Velen snappen het nog niet

Elke journalist die fouten maakt in het bronnenonderzoek en ze niet erkent heeft een probleem en veroorzaakt een BUG.

Elke politicus, of het nu om een “zoekgeraakt” bonnetje gaat, of minister Edith Schippers die haar man Sander Spijker tonnen laat verdienen “dankzij” haar handige regelgeving, het gaat om een probleem dat een BUG in het systeem veroorzaakt.

Of het nu om een MH17 gaat die onder omstandigheden kapotgeschoten is die wij niet mogen weten, het probleem is een BUG die mensenlevens gekost heeft.

Is het reproduceerbaar?

Om een bug te kunnen opsporen moet je proberen de bug te reproduceren. Lukt dat dan kun je de ontwikkelaar vertellen hoe hij of zij de bug zelf kan constateren. Bijvoorbeeld middels een paar stappen:

  • open het programma
  • tik A in
  • vervolgens doe je B
  • en voila, zie hoe het programma een foutmelding geeft in plaats van C te tonen

Bij heel veel autoriteiten zijn de fouten die hun systemen veroorzaken reproduceerbaar. Men, het volk, klaagt in grote getallen maar men doet er niets aan. Er niets aan doen kan niet, dat is achterlijk.

Stel Google maakt een zelfsturende auto en constateert een bug in haar software wat vele ongevallen tot gevolg heeft. Wat nu als Google die bug niet gaat verhelpen? Het land zou te klein zijn! Maar onze overheid doet niet anders, die slaat de kritiek van haar burgers vaak in de wind. En menig journalist moet hemel en aarde bewegen om de onderste steen boven te krijgen. Kortom: de meeste autoriteiten willen helemaal geen beter systeem maar laten overduidelijk de fouten in het systeem zitten.

Ziggo

Ook bedrijven maken die fouten. Neem Ziggo. Vrijwel iedereen kankert over slechte WIFI. Ik ook. Maar wat is de veroorzaker van slechte WIFI? 1. een slechte router, 2. de router op de verkeerde plek.

Ik woon in een nieuwbouwhuis dat hier een jaar of 5 staat. Toen we erin trokken trof ik in de meterkast een handje, een foldertje van Ziggo aan. Als we internet zouden willen van Ziggo konden we dat heel eenvoudig bestellen. Het huis was namelijk al voorzien van een aansluiting. Echter wel in de meterkast, de allerslechtste plek voor een modem/router! Kortom: #fail!

Ziggo zal duizenden klachten krijgen omdat de aansluiting in de meterkast zit. Nogal een bug en een die geheel reproduceerbaar is zolang je de aansluiting voor WIFI precies in de meterkast laat uitkomen. WTF!

De oplossing

De oplossing voor dit anders is bloedsimpel: debug het systeem! Of het nu om een stoplicht gaat dat te lang op rood blijft staat. Een piepende roltrap. Een OV-chippaal die het niet doet. Een onterechte boete van de Belastingdienst. Neem gewoon de klacht serieus en los het op!

Kritische mensen moet je koesteren.

Vanuit de politiek kwam de afgelopen jaren kritiek op Het Volk. Dat we in een 6-jes cultuur zouden leven. En dat we aan linkse hobbies zouden doen. De politiek praat poep. Wie een BUG niet oplost verziekt het systeem. In het ergste geval vallen dan namelijk de vliegtuigen uit de lucht, klappen er treinen op elkaar, stopt de hart-longmachine er plotseling mee, storten gebouwen in en valt de WIFI-verbinding steeds weg.

Debug the system! Debug the system! Debug the system! Of hou anders je mond over kwaliteit.

Wil je mijn blogposts per e-mail ontvangen?
Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.