in samenraapsel

Het halfjaarrapport van Nielsen van de 1e helft van 2016 geeft aan dat de muziekbusiness radicaal veranderd is. Het beperkt zich slechts tot de Amerikaanse markt. Opvallende cijfers uit het rapport zijn:

  • 54% van de muziek wordt vandaag de dag gestreamd;
  • digitale verkopen menen af: 24% voor singles en 15% voor albums;
  • Vinyl kan 12% van de totale fysieke verkoop op haar conto zetten (vorig jaar was dat cijfer nog 9%).

De streaming-services van Spotify, Tidal, Apple Music, SoundCloud en dergelijke zijn in totaal verantwoordelijk voor een groter aandeel muziekstreams ten opzichte van YouTube en Vimeo.

Hoe Nielsen precies te werk gaat in haar analyse wordt niet duidelijk gemaakt in het rapport (download het rapport via deze link). Ook ontbreken cijfers over mobiel/smartphone versus desktop (hoewel ik aanneem dat mobiel/smartphone het grootste marktaandeel heeft).

En wat te denken van de populaire gratis versie van Spotify? Artiesten verdienen daar bijna geen klap aan maar het vertegenwoordigt wel het grootste aandeel klanten van Spotify. Apple Music en Tidal kennen geen gratis varianten. Hoe zijn die streams vertegenwoordigd? Dat zou ik graag in een statische onderbouwing terug willen zien.

In hoeverre kunnen we de Amerikaanse situatie spiegelen aan die in Nederland? Ik vermoed dat in NL streaming audio ook groter is dan video en zal blijven groeien. Muziek is duidelijk niet langer een kwestie van bezit maar een kwestie van een maandelijks abonnement of een gratis abonnement. Aangezien slechts 1 op de 4 gebruikers voor Spotify wenst te betalen, kun je stellen dat het merendeel van de streams gratis is. Hoewel gratis in deze relatief is aangezien de gebruiker “betaalt” middels user data en advertenties. YouTube hanteert ook het free model en Vimeo ten dele.

Wel beschouwd is muziek dus een gratis dienst zoals Facebook, Twitter,  Instagram, blogs, nieuws, televisie, radio en vele andere services die ook gratis zijn.

Geef een reactie