in copyright

Jarenlang klaagde de muziekindustrie steen en been over het ongeautoriseerde gebruik van muziek in YouTube-videos door vloggers en fans. Jarenlang werden deze mensen afgeschilderd als dieven die geen respect zouden hebben voor het copyright van artiesten wiens werk zij in hun video’s laten horen. Welnu, het vandaag verschenen rapport ‘How Google Fights Piracy’ (link naar Google Drive PDF) laat zien dat die muziekindustrie er helemaal geen bal van begrepen heeft. Ik citeer:

The vast majority of content uploaded to YouTube does not infringe anyone’s copyright.

To date, YouTube has paid over $3 billion to the music industry alone, and fan uploads now drive 50% of the revenue paid out to the music industry.

Zet dit af tegen Spotify. Een dienst die nog altijd geen enkele euro winst maakt. Sterker nog, Spotify is verliesgevend, zwaar verliesgevend zelfs en elk jaar wordt het verlies groter! Spotify heeft betaalde klanten, maar het zijn er slechts 1 op de 4. Qua businessmodel is het dus nog altijd een brak model.

Spotify werkt niet samen met artiesten maar met tussenpersonen (lees: labels en platenmaatschappijen). YouTube doet precies het omgekeerde: elke creatieve maker kan samenwerken met YouTube/Google.

YouTube toont hiermee de kracht van het publiek aan. En de muziekindustrie zou daar dankbaar voor moeten zijn aangezien dat publiek (lees: haar EIGEN publiek!) 50% van die inkomsten genereert zonder dat de muziekindustrie er ook maar 1 euro aan advertentiegeld in te hoeft te investeren. Pure winst dus! Wie wil dat nou niet?

Zie ook:

Geef een reactie