Floris Kortie legt uit waarom plagiaat ooit een eerbetoon was in plaats van strafbaar jatwerk

Beluister het radiofragment op De Nieuws BV

Abonneer je gratis op mijn blog. Je kunt zelf instellen of je onmiddellijk, dagelijks of wekelijks een e-mail ontvangt wanneer ik iets publiceer.

Je kunt mijn blog ook via de RSS-feed volgen. Of volg me op Mastodon.

Luister naar mijn muziek op Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer of elke andere streaming service (zoek op 'Marco Raaphorst').

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als copyleft

Door Marco Raaphorst

vrijdenker, podcastmaker, muziekmaker, sounddesigner, blogger

2 reacties

  1. Leo Blokhuis geeft dit soort voorbeelden ook tijdens de top 2000.
    Een eerbetoon is leuk als je de ander ook gunt om iets met jouw werk te doen.Het wordt anders als je op gejat werk zelf rechten claimt.

    1. Ik gaf er vroeger vaak lezingen over. Totdat ik moe werd van de herhaling. De hele muziekgeschiedenis staat bol van dit soort verhalen. Popmuziek kwam voort uit de blues. Vol cliches als “Woke up one morning…” op basis van dezelfde akkoorden en dezelfde melodie├źn. En HipHop is ook ontstaan vanuit hergebruik, samples, van derden.

      En Andy Warhol is natuurlijk een bekende hergebruiker. Of de toiletpot van Duchamp. De ready-made, het in een nieuwe omgeving plaatsen van het bestaande.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.