(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Podpraat #193 – liefde en podcasting

Apple had ooit de volledige podcastmarkt in handen maar Spotify zag welke steken Apple liet vallen. Inmiddels is het aandeel van Apple onder de 50% gezakt:

Spotify is taking a bite out of Apple. Buzzsprout has shared the top podcast ‘agents’ on their platform. Apple Podcasts accounts for just 47% of all plays and downloads, Spotify for 24.4%, and Google Podcasts is third with 2.4%. These are the lowest numbers yet for Apple Podcasts from a podcast host. (Libsyn’s data only shows mobile app downloads, and has a higher percentage of US downloads).

Podnews

Als bevestiging van haar herhaaldelijk de boot missen stuurde Apple van de week een mailtje rond. Men heeft nu bedacht dat het wellicht handig zou zijn om podcasts te kunnen embedden… joh!

Introducing the Apple Podcasts Web Embed
The new Apple Podcasts embed player offers you a way to showcase your podcast on a website. Visitors can play an episode, browse recently published episodes, and open Apple Podcasts for iOS, iPadOS, or macOS to learn more and subscribe for free.
There are four different sizes of the player and each size will automatically adjust to fit the width of your website. Plus, Safari can even display the player in Dark Mode to create an immersive experience.

Ik vind embedding overigens helemaal niet zo tof. De players zijn te groot en sluiten vaak niet aan op het smoelwerk van een website. Ze zijn vaak zeg maar gerust spuuglelijk. Een podcast-aflevering is een MP3-bestand en dus is de standaard MP3-player die tegenwoordig in elke browser zit keuze numero uno wat mij betreft. Je toont immers toch ook geen schilderijlijst rondom een foto op je website?

En waarom zou je überhaupt een Apple of Spotify-object willen embedden? Als er iets te embedden valt dan zou het rechtstreeks naar jouw website moeten linken wat mij betreft. Apple en Spotify plaatsen een embedmuurt rond jou gratis aangeboden MP3-bestanden. Handig deze gratis aandacht voor die grote merken… en wij doen er vrolijk aan mee!

De minimalistische native audioplayer in je browser geeft de minste problemen bij het afspelen en je hebt ook niets te maken met cookies en privacy geneuzel.

Kijk dit bedoel ik:

En voor aanvullende informatie over de podcast verwijs je er gewoon naar. Lang leve de hyperlink, niet waar?

Mag jouw podcast ongevraagd op de radio uitgezonden worden?

Het komt weleens voor dat men op de radio een hele aflevering van een podcast ongevraagd uitzend. Lekker gemakkelijk. Lekker goedkoop ook.

Jij als maker moet daar toestemming voor geven want er zit immers copyright op wat je maakt en dus ook op jouw podcast. Je kunt er een uitzendvergoeding voor krijgen. Dus als het ongevraagd is uitgezonden zou ik niet gaan overleggen maar gewoon direct een factuur sturen. Een factuurtje van 750 euro ex btw, wat hoger dan een uitzendvergoeding, zou ik doen voor een aflevering van een half uurtje.

Hoe Gen Z en Millennials luisteren

In het verscheurde land met de cynische naam De Verenigde Staten van Amerika is een onderzoek gedaan naar het podcastgebruik van de generaties Gen Z en de Millennials. Dit Whistle Wise Report rapport is als PDF gratisch te downloaden.

Het is een interessant rapport maar zoals altijd doe ik er de bijsluiter bij: generaliserende cijfers zeggen vaak niets over het individu.

Spotify overweegt een podcastabonnement voor premium content

Op Niemanlab valt een prima analyse te lezen. Ik ben het eens met de kritiek. Vrijwel alle podcasts zijn gratis dus geld vragen voor een paar premium podcasts extra zal lastig worden.

Dit is overigens ook het probleem van NRC Audio. Ook zij gokken op een paar exclusive podcasts waarvoor de consument hopelijk gaat betalen (NRC wil dat later gaan invoeren). Ik denk van niet. NRC heeft nu de exclusive podcast Hans in haar app staan. Ik heb er de app voor geïnstalleerd maar eigenlijk wil ik in mijn studio via mijn MacBook Pro kunnen luisteren. Dat kan dus niet. Ik kan ook niet linken naar de podcast want hij staat achter de betaalmuur.

Bovendien kenmerkt de NRC Audio-app wat onhandigheden. Ik volg een paar podcasts via de app maar telkens als ik op de tab ‘Luister nu’ klik moet ik de aflevering opzoeken die ik het laatst beluisterd heb. Da’s onhandig. Wat mij betreft legt elke podcast-app het af tegen het geweldige Overcast. En zeker voor een app die exclusiviteit wil bieden moet de app er echt uitschieten qua functionaliteit. Daar ligt nog wel een uitdaging voor NRC wat mij betreft.

Dit is overigens ook het probleem van Spotify. De desktop versie is voor podcasts bijzonder incompleet, wat ik vaker ter sprake gebracht heb.

In bovengenoemd stuk van Niemanlab wordt ook de service Luminary genoemd (“Luminary is not yet available in your country.” – FAIL!). Een prut service waar Nick van der Kolk nota bene een Europse tournee in 2019 voor heeft moeten ondernemen omdat hij zich schaamde dat zijn Love + Radio nu niet langer meer voor ons Europeanen te beluisteren is. Zie Podpraat #145. Heel jammer want Love + Radio is wat mij betreft het allerbeste dat op podcastgebied gemaakt wordt. Gewoon Next Level shit. In de goede zin des woords.

“Spotify, Please Stop Buying Podcasts”

Hier ben ik het mee eens:

Spotify, every time you buy the exclusive distribution rights to a podcast and make it available only on Spotify, the world hates you a little more. Please stop it.

Lime Link

Het sluit aan bij wat ik hierboven schrijf over Spotify, Luminary en NRC Audio. Podcasting MOET open blijven en niet achter een betaalmuur. Geef ons RSS en geen inferieure vendor lock-in shit!

Dus in gebiedende wijs: lees dat stuk!

Tot zover, ’till next week.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.