Is de podcast een daad van creativiteit?

Het maken van een podcast vergt creativiteit. Je maakt hem bijvoorbeeld zoals ik doe, helemaal in je uppie. Ik ben de baas en verzin mijn eigen regels. De sky is de limit maar da’s niet altijd handig. Ik heb namelijk geen redactie die ik kan raadplegen. Er is geen tijdslimiet om het te maken, er zijn geen radioregels, er is geen vaste lengte, 5 minuten of 2 uur, het kan allemaal. Er zijn überhaupt geen regels. Er is alleen dat format: audio. En alles kan in audio. Of dat jouw oren zal bekoren is een tweede. Een potje jodelen? Geen enkel probleem, probeer het maar.

De podcast is de avant-garde van de audiowereld. Het kan alle vormen van audio aan: gevonden geluiden, gesprekken tussen mensen, audio quotes, muziek, sounddesign, natuurgeluiden, machinegeluiden en ga zo nog maar een poosje door. Al die audio kun je vermengen, vervormen, opknippen, uitrekken, afstoffen, helderder laten klinken of juist doffer maken, enzovoorts.

De podcast is het product van de evolutie: popmuziek naar rapmuziek naar podcasting. Vroeger moest je zingen, toen mocht je ook praten. En nu? Nu hoef je er geen liedje met refreintjes van te maken. De podcast heeft anno nu evenveel impact als de popmuziek van weleer. Vandaar dat de zalen volzitten als een podcast op tournee gaat.

Dus ja, het is een volmondig ja: de podcast is ab-so-luut een daad van creativiteit. Aldus noteerde ik ook gisteren in mijn wekelijkse nieuwsbrief over podcasting: Podpraat.

https://podpraat.nl/item/podpraat-142/

Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.