Vanaf 2000 kwam er een ommezwaai in moderne muzieksoftware. Reason was het eerste softwarepakket waarmee je een heel rack vol synthesizers en samplers kon vervangen. Het was puur op MIDI gericht, dus ik kon mijn gitaar er niet mee opnemen. Gelukkig kwam een jaar later Ableton Live op de markt die deze mogelijkheid wel bood. En wat heel fraai was, was dat je vanaf versie 1.2, Live + Reason kon syncen via ReWire. Dus in Live nam ik mijn gitaren, shakers en stemmen op en in Reason deed ik de rest.
Live is een revolutionair pakket dat als allereerste de mogelijkheid bood om live, in real-time dus, op de computer muziek te maken. Terwijl Live in opname loopt, kun je van alles aan en uit gaat zetten. Nogal verfrissend ten opzichte van de oude studiomethode van opnemen, terugspoelen en afluisteren. En ter vergelijking: Apple Logic heeft nu, bijna 20 jaar later, in de laatste update een aantal van die workflow features van Live aan Logic toegevoegd.
Alles op mijn laptop
Je begrijpt denk ik ook waarom ik vanaf 2003 alles op de laptop ben gaan doen. In de jaren daarna ben ik vaak in studios geweest waar men Pro Tools draaide. Vaak kende men het pakket Ableton Live niet eens. Pro Tools is in mijn ogen ouderwetse meuk.
Toen ik Flick Radio mixte met Jaap Vermeer (RIP) in de studio van de RVU crashte Pro Tools om de haverklap. Ableton Live 6 op mijn Sony laptop met Windows XP daarentegen crashte geen enkele keer tijdens die drie dagen bij de RVU.
Jaap merkte toen ook op dat Live sneller dan real-time kon rederen. Ja duh! Omdat Jaap voor de radio een speciale limiter wilde gebruiken hebben we 3 exports moeten maken op Pro Tools in real time. Dat kostte ons dus 3 keer 45 minuten rederen! En Pro Tools crashte nog een keer ook…. Dat heeft ons toen dus de hele middag gekost.
Afgelopen jaren heb ik het best vaak gehoord: waarom gebruik je geen Pro Tools? Dat behoeft verder geen uitleg meer.
En toen ging ReWire dood
Reason Studios heeft in versie 11 ReWire uit het pakket gehaald. Say what? Yes indeed, maar daarvoor in de plaats is de Reason Rack als plugin gekomen. Reason kun je dus gewoon als plugin in Live gebruiken. Of in Logic, of in *kuch* ProTools en zo verder. Dit biedt mogelijkheden die voorheen met ReWire niet mogelijk waren. Zo kun je nu het Reason Rack als effect-rack inzetten. Dus audio van Live naar Reason sturen. Kickûh!!!
Zo kan ik nu mijn favoriete compressors, de RE-2A van Cakewalk en de Moo van McDSP, voor het eerst ook in Live gebruiken. Met name voor podcasts zet ik ze nu altijd in.
Ik zweer bij die RE-2A en Moo. Geloof me: ik test zeer zorgvuldig zowat alles op gebied van plugins, maar wat de RE-2A en Moo kunnen ben ik in andere compressors nog niet tegengekomen. De RE-2A levert hoorbare compressie maar altijd met een heerlijk zachte attack en zonder ruis. Soms komt een alternatief er bij in de buurt maar levert meer ruis. Ik gebruik de RE-2A vrijwel altijd op voice-overs en ruis moet dan minimaal zijn. De Moo daarentegen is de meest onhoorbare compressor ooit. Ik ken vele gebruikers die teleurgesteld zijn omdat ze de compressor niet kunnen horen. Die snappen het nut hier dus niet van. De Moo kun je heel sloom als een soort “fader met vinger-bediening” instellen waardoor het geheel constanter wordt van volume zonder dat je het gevoel hebt dat er een compressor staat te “zuchten”.
Als ik dit zo opschrijf dan vraag ik me af hoeveel mensen hier in Nederland mee bezig zijn. Tot welk publiek richt ik me met een blogje zoals deze? Misschien is dit aan dovemansoren gericht. Hoe dan ook, voor mij is het wel heel belangrijke stuff.
Het huwelijk tussen Live en Reason is er weer beter op geworden, dat wilde ik even gezegd hebben. Ik gebruik overigens de Live Suite en de Reason Suite. Die pakketten samen bieden me volledige controle over het geluid.
Het houdt me jong.
Geef een reactie