in muziek- en geluidsanalyse

Cupid & Psyche 85 van Scritti Politti #TimsTwitterListeningParty, de nazit

Het is Twitter op zijn mooist: iedereen die op een afgesproken tijd een afgesproken album start om vervolgens de timeline van #TimsTwitterListeningParty aan de ogen voorbij te zien trekken. Gisteren was het de beurt aan het legendarisch album Cupid & Psyche 85 van Scritti Politti. @Tim_Burgess, zanger van de Charlatans nodigt al een paar jaar bands uit om live onder die hashtag op Twitter details over hun legendarisch album te delen met de massa.

Deze Twittersessie is overigens ook HIER in replay af te spelen. Start de replay en het album tegelijkertijd en je krijgt een indruk van hoe gezellig het er gisteravond aan toeging.

Vanmorgen bedacht ik me dat ik een oud interview met toetsenist Rhodri Marsden ook hier op mijn blog zou moeten publiceren. Rhodri is vanaf 2006 bandlid van Scritti Politti. Ik zag hem voor het eerst in The Luminaire, Londen. Het tweede Scritti optreden na een hiatus van ongeveer 25 jaar omdat zanger Green Gartside met hartkloppingen in het ziekenhuis was beland. Er was niets aan de hand met zijn hart, het was slecht zijn hoofd. Podiumangst.

Over dat hoofd misschien een andere keer wat meer. Ik peins er over om een aflevering voor mijn podcast VERVORMER aan de muziek van Scritti te wijden.

Green @ The Luminaire, Londen 5 Feb 2006

Ik was geïnteresseerd in het verhaal van Rhodri aangezien hij de sounds en complexe partijen van Cupid & Psyche 85 heeft weten te vertalen naar het podium. Onderstaande stuk is ook te lezen op Bibbly-O-Tek, de Scritti-fansite die ik mede heb opgericht.


Here we are in the year 2012 with a new Scritti Politti line-up which is able to perform the classic songs in a superb way. They are a small group: drummer Rob Smoughton, Dicky Moore on guitar, Green on vocals and guitar and Rhodri Marsden on keyboards. Plus a computer, of course.

I felt it was about time for setting the record straight and finding out how these old songs were reconstructed for live gigs. So I asked keyboardplayer Rhodri a couple of questions. And guess what? He was happy to answer them!

Marco: Tell us a bit about the reconstruction of these old Scritti songs
Rhodri: I think it’s well documented that Green doesn’t enjoy listening to his old material! So what often happens is that I create a MIDI file with all the parts as I THINK they are. Green then works through it and corrects any mistakes I’ve made, and then creates / chooses all the sounds for the parts on his Mac. So by the end of that process we have a recreated Scritti song in Logic Pro which we then use to work from.

Marco: I see that you’re using laptops on stage, tell us about it
Rhodri: Actually, we’ve just slimmed down our setup massively in the last few days. Until recently we had four laptops onstage (very old ones, Powerbook G4s); one for live keyboard, one for live drums, two backups in case anything goes wrong. But the new MacBook Pro can handle everything, so that halves the number of computers onstage. Phew. I use a Nord Electro 2 keyboard to trigger my sounds and Rob uses an electronic drum kit, a Roland V-Kit. Green and Dicky both have amp simulators rather than real amps. So it’s really quiet onstage, which is lovely. You can hear all the detail.

Marco: Drummer Rob Smoughton is also playing samples on his electronic drumkit?
Rhodri: Yes, Andy (Houston, Green’s engineer) and I spent a lot of time creating virtual instruments for each song we play, using the sounds that Green’s been working on. One drumkit instrument per song for Rob, about ten for me! Some of the songs, like Wood Beez, are a real challenge to play, getting all the parts triggered from one keyboard.

Marco: Where do you draw the line between live-playing and laptop?
Rhodri: We started using backing tracks recently; firstly to get a fuller sound, secondly to keep the timing rock solid. Rob plays to a click in headphones, and the parts that we physically can’t play with four human beings come from the laptop – most of the time it’s just bass. Some songs there’ll be hardly anything pre-recorded (Skank Bloc Bologna only has that fast glockenspiel, for example); we play as much stuff live as we possibly can!

Voor een kleine donatie zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, kijk op de donatiepagina. Bij voorbaat dank!

Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan HIER.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.