Toon je werk!

Gepubliceerd op

Keith posted on Instagram?

bron

Charlie Watts spreekt de woorden een voor een met nadruk uit. De interviewer, bewust van zijn naïeve opmerking, reageert daarop met:

Uhm, somebody posted on Instagram…

Vervolgens kijkt Charlie met een blik alsof ‘ie zojuist een oud stuk kauwgom heeft doorgeslikt, pakt een fles water en schenkt langzaam zijn glas vol. Hij kan er niet over uit.

Keith en telefoons… !!!

I actually can’t believe he posted on Instagram. It’s like saying to him what’s your mobile number. I mean, it’s just… he doesn’t exist!

Natuurlijk publiceert iemand anders dat voor Keith op Instagram, Twitter en ga zo maar door. Keith zelf leest liever een boek. Het nummer van zijn mobiel? Hij heeft er geeneens een!

Maar toch, iemand moet het doen. Of je er nu een heel social media-team voor hebt zoals de Stones, of je bent een eenpitter, je zult jezelf vol in de zon moeten zetten want anders gebeurt er niets.

Al die aandacht

De meeste mensen houden er zogezegd niet zo van om hun eigûh onder de aandacht te brengen. Ja jammer dan, dan heb je het verkeerde vak gekozen. Je kunt iets maken en helemaal voor jezelf houden, prima. Maar als je wilt dat anderen het ook zien, horen, voelen of kunnen ruiken, dan zul er de boer mee op moeten. Het is zoiets als hopen dat je vegaburger niet aanbrand terwijl je weigert het gas lager te zetten. Ik bedoel: het ene kan niet zonder het andere. Als je aandacht wil voor je werk dan zul je het werk onder de aandacht moeten brengen.

De Stones verkeren in een uitzonderingspositie. Daarmee vergeleken is, wat pak ‘m beet iemand als ik doe, een druppel op een gloeiende plaat. Maar zoals ik al in mijn intro verklapte, zelfs de Stones doen nog altijd moeite om die aandacht vast te houden.

Of nee beter: juist doordat de Stones al die moeite doen krijgen ze de aandacht die ze verdienen. Keith die zal echt wel denken: “sodemieter een heel eind op met je Instagram”, maar hij weet ook dat voor niets de zon opgaat en dus zet ‘ie een grijns op zijn gezicht en laat de foto maken.

Austin Kleon biedt advies

De prettige blogger/schrijver/tekenaar met de naam Austin Kleon heeft er een paar jaar geleden een tof boek over geschreven dat Show Your Work! (Bol.com partner-link) heet.

Het boek staat vol tips hoe je je werk zonder samengeknepen bips in de etalage kunt zetten.

Een van de tips die hij geeft is Think process, not Product. Dankzij sociale media (en een blog, nieuwsbrief, podcast) kunnen we heel goed showen waar we mee bezig zijn. Het proces tonen, the making off, is wat enorm veel mensen aanspreekt. Dit is ook precies wat Keith door zijn team laat doen. Elke poging tot exposure wordt slim aangegrepen.

En precies het omgekeerde van wat de Te Bescheiden Mens zichzelf wijsmaakt is het geval: het publiek snakt er naar!

Je maakt werk dat gezien moeten worden. Laat het dus zien/horen/ruiken!

De lessen van Van Gogh

Het is geen bescheidenheid en het klopt ook niet als je zegt: “ik voel me er gewoon niet prettig bij als ik moet leuren met mijn werk.” Wat het is? ANGST! De angst om afgewezen te worden. Want wie zijn werk toont kan rekenen op een negatieve reactie.

Hoeveel mensen houden van de Stones? Heel veel mensen. Maar nog altijd veel meer mensen hebben er he-le-maal niets mee. Denk je dat de Stones zich daarop focussen? Ben je gek zeg! Die hebben wel wat beters te doen.

Bovendien is een afwijzing ook goed voor je. Niet iedereen kan jouw stuff leuk vinden. De afwijzing is dus puur realisme dat je traint (je bent geen god, gelukkig maar). Keith werd en wordt ook afgewezen.

Vincent van Gogh werd bij leven zowat door iedereen afgewezen, maar moet je nu eens zien hoe hij in de belangstelling staat. En dat is met name te danken aan één vrouw: Jo, de vrouw van zijn broer Theo die iedereen na zijn dood wees op zijn prachtige schilderijen. En men moest ook zijn brieven gaan lezen want er zat een verband tussen zijn schilderkunst en zijn schrijverij. Inmiddels worden die brieven beschouwd als een van de belangrijkste schatten uit de wereldliteratuur.

Je werk laten zien is niet leuren, nee het is precies het omgekeerde. Je doet de mensheid er een plezier mee want jouw werk doet er toe en verdient het grootst denkbare publiek. Zelfs al ben je Keith Richards.


Wil je mijn blogposts per e-mail of middels een feedreader ontvangen? Abonneer je dan hier.
Voor een kleine donatie zodat ik mijn werk onafhankelijk kan blijven doen, kijk op de donatiepagina.

Door Marco Raaphorst

maakt altijd muziek

2 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.