Belangrijke Reaper settings voor podcasting (1)

Sinds een maand of twee monteer ik podcasts in Reaper. Het is tot nu toe een zeer succesvolle trip gebleken, die nog altijd doorloopt want vrijwel elke dag leer ik wel weer wat nieuws.

Een paar belangrijke nieuwsfeiten die een godsgeschenk in Reaper bleken wil ik hier op mijn blog delen. Al is het maar voor mijzelf om helder te hebben Hoe het nou ook alweer zat. Als Deel 1, want er zal vast meer volgen.

Over het hoe en waarom ik op Reaper overstapte, lees mijn blogpost Reaper – why I needed another DAW op mijn Melodiefabriek-website.

Master meter

Mijn edits doe ik op de -20 LUFS norm, zoals ik eerder beschreven heb hier. Dat betekent dat globaal alle stemmen op -20 LUFS zitten, muziek wat harder, en sommige geluidseffecten en geluiden zijn afhankelijk van het beoogde effect. Stemmen met een niet-fullrange frequentiebereik kunnen daar ook vanaf wijken. Uiteindelijk blijft goed luisteren dus het belangrijkste.

Ik heb de Master zo ingesteld dat ik alleen ‘Loudness only’ te zien krijg (dus zonder peaks) in LUFS Short Term (3 seconden). De meter verkleurt naar orange als het signaal boven de -19.8 LUFS uitkomt. Handig.

Wat echt compleet het einde is, is de sneltoets N die ervoor zorgt dat ik een audio item naar -20 LUFS kan normalizen. Zoals ik in eerder genoemde artikel beschreven heb. Ik pas dat de hele tijd toe: snij een audio item tot een wat korte object en druk op de N-toets om het item te normalizeren.

Rendering

Echte problemen heb ik met Reaper niet gehad, met uitzondering van 1 ding: ik liep een paar keer tegen het probleem aan dat een render/export iets anders klonk dan de live versie. Dit zal 99% van de wereldbevolking niet opvallen maar het viel mij wel op. Ik kon het probleem een keer oplossen door bij de Render opties in Reaper ‘2nd pass render’ aan te vinken. Dit is een beetje klote want dat betekent dat exporteren ineens twee maal zo lang duurt. Ruk, want tijd is geld en naar een computerscherm staren dat aan het rederen is… er zijn leukere dingen in het leven!

Helaas was dat zelfs niet afdoende toen ik erachter kwam dat de iZotope De-click plugin roet in het eten gooide. Die plugin zorgt voor aanzienlijke vertraging/latency van audio processing. Op zich geen probleem, de computer rekent er alleen wat langer op. Helaas zorgde deze vertraging ervoor dat de exports soms net een ff anders klonken dan de live versies.

Gelukkig heb ik het probleem kunnen debunken. Want wat bleek? In het veld ‘Block size to use when rendering’ onder Preferences > tabblad Rendering settings stond een waarde van 4096 ingevuld. Toen ik dit veld leegmaakte was het probleem opgelost. Nu gebruik ik ook zelfs nooit meer ‘2nd pass render.’

Het was een setting van Brendan Baker (lees hiervoor de beschrijving onder de video!) die ik nu dus heb aangepast. Ik weet dat Brendan zelf ook iZotope plugins gebruikt. Snap dus niet goed waarom hij die verkeerde setting in zijn configuratie heeft opgenomen.

B voor het splitsen van de bonen

Een van de lifesavers die in de Brendan Baker configuratie file zit is de key action voor de B-toets. Als ik met de muis boven een audio item hang en op de B-toets druk dan wordt het item op die plek gesneden (split). Ik heb er echter een, kuch, geniale toevoeging aan meegegeven en dat is: Options: Enable auto-crossfade on split. Dankzij die crossfade op een verse split zal het geen klik veroorzaken op het moment dat ik het ene deel en het andere deel van elkaar laat verschillen in volume.

Die key actions in Reaper zijn sowieso een godsgeschenk en de B-toets is mijn grootste vriend.

CMD + slepen: ripple edit

Een van de andere mega toffe dingen die in de Brendan Baker config file zit is de simpele methode om ripple edit toe te passen op het moment dat ik de CMD-toets indruk. Op die manier kan ik heel eenvoudig ruimte maken in mijn edit. Ik pak gewoon de hele edit vanaf een bepaald punt op en verleg hem.

+/- voor volume omhoog of omlaag per clip

Ook weer eentje van Brendan Baker: de toetscombinatie Control + Shift + pijltje omhoog of pijltje omlaag. Dit zorgt ervoor dat het volume van een audio item een half dB omhoog of omlaag gaat. Op die manier kan ik een item heel snel bijstellen qua volume. Om wijlen Eddy Wally te citeren: wow!

Het V-toetsje voor ‘Volume pre-fx’

In Reaper kun je (natuurlijk!) het volume van de audio items in een track automatiseren. Ook in de smaak pre-FX wat GEWELDIG is. Dit zorgt er voor dat het item in volume omlaag of omhoog gaat nog voordat het een compressor ingaat. Ik heb daarom de standaard V-toets zoals Brendan Baker hem gebruikt (post-FX, wat je juist NIET wil!) veranderd in pre-FX. Zoals Jeff Emtman het ook gebruikt:

Properties voor meerdere items

In heel veel edits/montages die ik doe worden de voice-overs als twee losse audiotracks verstrekt, bijvoorbeeld als er een duo-presentatie is of als een gast wordt geïnterviewd zoals bij de NRC Vandaag podcasts altijd het geval is. In zulke gevallen wil ik de twee items niet alleen groeperen (Command G), nee, ik wil ook de tijd van BEIDE items snel op een bepaalde tijd kunnen instellen (Item Properties: Start in source).

Hiervoor heb ik een eigen custom action voor de combinatie CMD + P-toets gemaakt. Hiermee kan ik meerdere items van dezelfde starttijd voorzien doordat die sneltoets de Properties oproept en ik het in één klap voor meerdere items kan instellen.

Je kunt dit soort dingen natuurlijk ook toepassen door rechts te klikken op objecten of het uit de menu’s te selecteren. Echter met sneltoetsen is het veel sneller werken. Dus het aanleren en uitbreiden van slimme sneltoetscombinaties naar eigen gerief is echt een must voor elke podcastmonteur.

Alle boontjes in één keer splitsen

Soms wil je in een montage alle items op een bepaald tijdsmoment splitsen. Hiervoor heb ik een knopje gemaakt. Het knopje selecteert alle items (bespaart je de handeling: CMD + A) en splitst ze dan op de cursorlijn. Echt vaak gebruik ik het niet maar als ik het nodig heb is het wel handig om het bij de hand te hebben. Die knop heb ik dus toegevoegd aan de Main toolbar. Daarnaast heb ik ook eigen knoppen voor het oproepen van de Media Explorer, de Project Bay en de Region/Marker Manager aangemaakt.

Ducking de muziek BUS

Brendan Baker heeft een mooie template gebouwd, zie de beschrijving van de YT-video. Een van de dingen die daarin zit is ducking op de ReaEQ via een speciale bus (groepering van kanalen). Dit zorgt ervoor dat als er een stem spreekt het middengebied van de muziek-BUS wordt verlaagd zodat de stem en de muziek elkaar niet in de weg zitten. Werkt heel goed omdat het de relatie tussen stem en muziek ook wat dynamischer maakt.

Importeren markers uit Audition

Voor de podcast Radio Kras werk ik samen met Michiel van de Weerthof en Jozien Wijkhuijs. Beiden werken in Adobe Audition. En ik dus in Reaper. Echter, de export van hun voice-overs in wav-formaat bevat markers die Reaper kan lezen. Dit verloopt via de menu sequentie: Item > Item Processing > Import media cues from item as project markers. Handig!

Dat was ‘m voor nu. Reaper is echt een pakket met een ongekende diepte. Je kunt het echt naar je eigen hand zetten. Ik verwacht dus tzt nog een aanvulling op het bovenstaande te tikken. Meer slimmigheden want het optimaliseren van de workflow is echt super belangrijk als je complexe montages moet maken.


Ontdek meer van Marco Raaphorst

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.