(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Google indexeert podcasts, dit is wat je moet weten

Google is sinds april 2018 begonnen met het indexeren van podcasts voor Google Search. Hierdoor worden podcasts in Google Search (lees: google.nl, google.com en dergelijke) in alle browsers getoond met afspeelknopjes waardoor de podcasts direct vanuit de zoekresultaten af te spelen zijn. Zo levert een zoekactie op basis van ‘serial podcast’ in Google.nl het volgende op:

Nederlandse podcasts worden nog niet geïndexeerd door Google

UPDATE: inmiddels worden ook Nederlandse podcasts geïndexeerd door Google

Het goeie nieuws is dat deze resultaten met afspeelknopjes ook op de smartphone zo getoond worden. En naast alle browsers worden deze podcasts ook geïndexeerd voor:

Het slechte nieuws: zover ik kan nagaan wordt nog geen enkele Nederlandse podcast hiervoor geïndexeerd door Google. Ook is mij onbekend waneer Google daarmee gaat beginnen.

En het is ook een beetje slecht nieuws dat Google op de afspeelpagina in de zoekresultaten van de podcast geen mogelijkheden biedt om een podcast te volgen/abonneren. Misschien dat dit er in de toekomst wel bijgebouwd gaat worden. En grote kans dat Google dan alleen haar eigen Google Podcasts app als abonnementservice zal aanbieden. Maar misschien ook niet. Kwestie van afwachten.

We kunnen natuurlijk wel alvast onze podcasts podcast-SEO-ready maken zodat die podcasts, zodra dit in Nederland mogelijk wordt, gelijk goed geïndexeerd zullen worden. Google heeft hiervoor duidelijke Guidelines opgesteld die we kunnen opvolgen.

Zorg voor een goeie homepage

Voor wie nog niet overtuigd is dat een podcast een eigen website moet hebben. Dit is de eerste eis die Google stelt wil je in aanmerking voor indexatie komen:

Your podcast must have a homepage that clearly describes what the podcast is about.

Homepage requirements for Google Podcasts

Daarnaast zul je een stukje HTML moeten toevoegen aan de header-sectie (<head>) van jouw website/homepage:

<link type=”application/rss+xml” rel=”alternate” title=”Podcastnaam” href=”De url van de RSS-feed van de podcast“/>

Deze methode is overigens gelijk aan hoe een RSS-feed van blogberichten, of reacties daarop, aan een webpagina wordt gekoppeld. Kortom: Google volgt hiermee de standaard van RSS en HTML.

Dit mechanisme zorgt ervoor dat wanneer jij als podcaster een nieuwe aflevering publiceert, Google deze nieuwe aflevering ook direct zal indexeren en meenemen in haar zoekresultaten.

De feed moet valide zijn

De RSS-feed van jouw podcast moet natuurlijk voldoen aan een paar voorwaarden. Zo moet de feed tenminste Item, Link en Titel tags bevatten. En per aflevering moet de feed Enclosure en Title tags bevatten. Dit zijn de minimale eisen voor validatie die elke podcast-aggregator ook stelt. Heb je nu al een podcast dan is het vrijwel zeker dat deze podcast ook voor Google als valide beschouwd wordt.

Voor wie alle ins en outs hieromtrent wil lezen, zie de Guidelines die Google hiervoor heeft opgesteld.

Ter overweging

In Amerika zie ik dat vrijwel alle grote podcasts door Google geïndexeerd worden. De laatste paar afleveringen worden netjes getoond met afspeelknopjes erbij. Het is een kwestie van tijd of het publiek verwacht dit simpelweg voor alle podcasts, zo vermoed ik. Dus ook voor Nederlandse podcasts.

Je kunt er wel een paar nadelen bij bedenken. Om een podcast te beluisteren hoeft men de website van de podcast niet te bezoeken want Google toont die mogelijkheid immers direct in de zoekresultaten. Daarnaast valt te verwachten dat Google voor podcasts op de resultatenpagina op termijn daar advertenties bij zal gaan plaatsen. Hierdoor zal Google serieus geldverdienen dankzij het gratis aanbod van podcasts.

Maar ik kan je geruststellen met deze gedachte: je moet zijn waar je publiek is. En hoe lager de drempel, hoe handiger het voor het publiek is om op alle mogelijke manieren podcasts te kunnen beluisteren, des te beter. Google biedt hiervoor een uitstekende oplossing.

De kracht van de podcast met haar gestandaardiseerde RSS-feed is dat de distributie online razendsnel plaatsvindt zonder tussenkomst van mensenhanden. Des te meer services en apps jouw podcast-feed gebruiken voor distributie, des te beter. Want meer in dit geval betekent: meer luisteraars. Dus wat mij betreft is dit een win-win situatie, of beter: win-win-win. Want: 1. podcastmaker blij (meer luisteraars), 2. podcastluisteraar blij (nog eenvoudiger om te zoeken en te luisteren), 3. Google blij.

Ik verwacht in de toekomst hier vaker over te zullen schrijven. Podcast SEO is echt een aandachtspunt. Het wachten is nu op Google Nederland.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.