(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Podpraat #138 – wat moet er in Nederland gebeuren?

Van de week luisterde ik naar een gesprek van Peter de Ruiter met de heren Richard den Haring en René van Es. Het ging over de factor tijd voor het maken van een goeie podcasts. Je kunt natuurlijk ook een gesprek aan de keukentafel opnemen en dat na een snelle edit online zetten, maar dat is niet wat Richard en René doen. En dat is ook niet wat ik doe.

Wat wij doen kost heel veel tijd. Eigenlijk is het op dit moment onbetaalbaar. En voeg aan die ‘wij’ ook maar een hele hoop anderen toe, Chris Bajema, De Kostgangers en zo verder. Nederlandse makers die heel veel tijd en zorg stoppen in hun producties.

Ik vind het best lastig om mijzelf daarin te motiveren. Als ik iets maak dan kost dat meestal zeeën van tijd. Het wordt weliswaar gewaardeerd, alleen niet in geld. En dat is wel een essentieel punt.

Is ons nadeel misschien dat we niet in een Engelstalig land wonen? Dat onze podcasts niet de hele wereld over kunnen? Toch, als je naar bijvoorbeeld de luistercijfers van Chris met zijn Man met de Microfoon kijkt, dat zijn enorm goeie cijfers. Als je dat afzet tegen lezers van bijvoorbeeld Vrij Nederland dan kom je op ongeveer hetzelfde uit. Alleen staan die sponsoren niet te springen om in Chris zijn podcast te adverteren. Maar waarom niet? Koudwatervrees? Ik durf een miljoen te verwedden (die heb ik immers toch niet) dat adverteren in Chris zijn podcast enorm effectief is, effectiever dan online (lees: advertenties online en op YouTube worden massaal geblokkeerd door adblockers) en veel effectiever dan in kranten of magazines. Lees maar: Study Reveals How Podcast Ads Touch Minds And Memories Of Listeners.

Mijn conclusie is dat we in Nederland simpelweg te weinig innovatief zijn. We wachten teveel af. Het is niet voor niets dat we alles uit Amerika klakkeloos overnemen.

Nederland, ik heb het vaker gezegd, moet veel meer haar eigen kracht gaan ontdekken. Natuurlijk, de kwaliteit van een Serial, S-Town, Radiolab, het is jaloersmakend. En ja die kwaliteit kan men bieden omdat er heel veel geld achter zit.

Maar kwaliteitsmakers hebben we hier ook. En dus hebben we geld nodig. Nederland moet durven investeren in kwaliteit. Of nog korter: Nederland moet geloven in podcasting en de makers ervan goed belonen. Anders wordt het nooit wat.

Misschien moet er een speciaal fonds komen, of een samenwerking tussen professionals. Misschien moeten we wat tractoren kopen. Hoe dan ook er moet iets gebeuren. Actie!


Concurrentie voor de RØDECaster Pro: Zoom LiveTrak L-8

De RØDECaster Pro heeft er een stevige concurrent bij:

Het is een compacte mixer die qua features zeker niet onderdoet voor de RØDECaster Pro. Kortom: een super handige compacte mixer/recorder om met meerdere microfoons een podcast mee op te nemen. Handig voor tafelgesprekken op locatie dus.

Ook handig om te checken, deze lijst van de 13 beste compacte recorders volgens Landr:

Ik gebruik zelf een Sony D-50 (wordt niet meer gemaakt). Een recorder die een enorm lage ruisvloer heeft. Sony heeft dus mijn voorkeur.

Kom naar mijn workshop tijdens het driedaagse Nije Earen Podcastlab

24 november geef ik op dag 3 van de driedaagse podcastcursus Nije Earen Podcastlab een podcast editing. Op dag 1 geeft Simon Heijmans (bekend van oa Brand in het Landhuis) acte de présence. En op dag 2 is het de beurt aan Lotte van Galen (bekend van oa Het leven, een gebruiksaanwijzing).

Locatie: Leeuwarden. Kosten: €95,- per persoon en €75,- voor studenten, inclusief lunches.

Alternatieven voor Patreon?

Patreon, wat zijn de alternatieven? Petje.af (heerlijk Nederlands!!!) waar ik een poos geleden over geschreven heb. En dit lijstje:

Botte van de week

https://twitter.com/bottejellema/status/1187275810199232514

Raar zoiets, heeft iemand iets soortgelijks weleens opgemerkt?

Herbert Codée wordt Programmacoördinator Online NPO

Herbert Codée, bekend gastcurator van Podpraat en ook vanwege zijn werk voor de EO, wordt Programmacoördinator Online NPO. Een interessante switch!

Podcasts op Spotify is een groeimodel

Spotify heeft meer dan een half miljoen podcasts op zijn platform, maakt het Zweedse bedrijf maandag bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Dat is ongeveer een verdubbeling ten opzichte van zes maanden geleden.

bron: nu.nl

Ik heb het eerder gezet: Apple laat het kaas van het brood eten. Niet alleen op muziekgebied maar dus ook op het gebied van podcasting.

https://blog.voxnest.com/apple-vs-spotify-september-data/

Dollycast

Jad Abumrad van Radiolab heeft een podcastserie over Dolly Parton gemaakt. Nu interesseert die Dolly mijn absoluut geen ene reet maar toch heb ik ‘m even aangeklikt en ik moet zeggen: productietechnisch is het wel iets om je baard bij af te likken. Rete spannende editing, klasse A sounddesign, Jad zuigt je zo zacht als een griepvrij strottenhoofd het verhaal in.

Derek Sivers leest z’n blog voor

Het werkt: je blog voorlezen. Derek Sivers doet dat sinds kort. Een tromroffel en telkens een ander gitaarakkoord, zo begint hij elke aflevering. Simpel doch effectief.

https://sivers.org/podcast

Midvliet.fm over de toekomst van radio en podcasting

6 november zal ik op lokale radio/tv Midvliet tussen 20-22 uur deelnemen aan een paneldiscussie over de toekomst van radio en podcasting.

Dus.

Tot zover. Tot volgende week!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.