Zenders, mediabureaus en adverteerders hebben nog niet de behoefte geuit om podcasts meetbaar te maken. Ik vermoed dat de commerciele waar daarvan nog te klein is.
Dat mailde Frans Kok van het Nationaalluisteronderzoek mij in december 2017 naar aanleiding van mijn vraag waarom men podcasts niet meenam in het luisteronderzoek.
En nu 2 jaar later meldt diezelfde Frans:
De rapportagestandaard voorziet in een grote behoefte aan transparante en onderling vergelijkbare cijfers. NLO neemt graag het voortouw om in die behoefte te voorzien. Deze cijfers vormen een mooie aanvulling op de live radio luistercijfers die wij als standaard maandelijks aan de markt leveren.
NLO gaat ook bereik van podcasts en audio on demand meten – spreekbuis.nl
Top!
100 jaar radio: vraagt de radio de podcast ten huwelijk?
Van de week deed ik mee aan een paneldiscussie op MidvlietFM over de toekomst van radio. Een ervaring die zich in 1 tweet liet samenvatten:
Leven de radio en de podcasters op gespannen voet? Wat mij betreft niet, radio is een goed medium om podcasts op promoten. Dat gebeurt onvoldoende op dit moment waardoor onder de podcasters het gevoel heerst Dat We Radio Niet Nodig Hebben. En als je naar Amerika kijkt hebben die podcasters gelijk gekregen. Daar wordt de radio vliegensvlug ingehaald door podcasting.
Maar het is wat mij betreft een kwestie van:
Van de week vond het Symposium Forever Radio plaats in Beeld en Geluid. Een video van het evenement werd ook opgenomen:
Spotify leeft op dankzij advertenties voor podcastluisteraars
Spotify reported a surprise profit as the streaming giant’s ad revenue rose 29% to $189 million in Q3 from a year earlier. Listeners of its ad-supported service grew by 29% to 141 million people, while paid subscriptions climbed 31% to 113 million, per an announcement.
Curry en Van Inkel, de podcast
Het was een wat flauwe uitzending van DWDD in het kader va n 100 jaar radio in Nederland. En het klonk nog beroerd ook! Ondanks of dankzij het gebruik van de Shure SM7b microfoons!? Ik zat klaar met mijn turfapparaatje en ja hoor: het woord Podcast viel slechts een enkele keer. Uit de mond van Adam Curry, het viel te voorspellen. En wat bleek? Curry en Van Inkel waren in de nostalgie-modus geraakt en brengen nu een podcast over hun radioverleden.
Van Inkel sprak in de aflevering over BUMA-muziekrechten gedoe. Tja het zou eens niet zo zijn…
3FM belde me wakker
3FM belde mij van de week ’s morgens vroeg om één minuut voor half 7 wakker. Twee historische audiofragmenten in mijn blogpost over de legendarische Haagse radioman Idzerda bleken niet langer te kunnen worden afgespeeld. Paniek bij 3FM! Op een oude externe harddisk vond ik ze terug. Dus heb ik de blogpost kunnen herstellen:
Ik heb 3FM per sms laten weten dat ik de boel hersteld had maar kreeg geen reactie meer. Tja radiomensen…
Een industrie van 1 miljard
En met wereld bedoelen die Amerikanen dus hun eigen land.
In Nederland leven we helaas nog onder de zeespiegel qua gouden bergen.
Nederlandse reclames via Acast?
Lieven stuitte van de week op van dittum:
Elke stem rekenen we goed!?
Anchor blogde een maandje terug een stuk dat zich laat samenvatten als:
Every voice is a podcast voice.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Podcasten voor dummies (deel 2)
Voor wie meer wil weten over hoe Elger van der Wel en Chris Bajema de techniek en de poen rondom podcasting benaderen, klik ‘m aan:
https://overcast.fm/+Iahhs7fQg
De 100ste aflevering van Onder Mediadoctoren wordt een live event
Linda Duits mailde mij het volgende:
Onder Mediadoctoren is een van de langst lopende podcasts in Nederland, die bovendien volledig onafhankelijk is. De honderdste aflevering van onze podcast willen wij graag aangrijpen om te vieren dat er in de afgelopen jaren prachtige onafhankelijke podcast-experimenten zijn ontstaan. Goedwillende amateurs die met een paar microfoons aan de keukentafel de meest uiteenlopende gesprekken met elkaar hebben gevoerd, vaak beluisterd door een trouwe groep volgers. Tijdens deze avond willen graag die dwarse, vreemde, mislukte en soms fantastische onafhankelijke podcasts te vieren.
Onze honderdste wordt daarom dus een feestje voor alle amateurmakers en hun fans! We willen makers graag de gelegenheid bieden om merchandise te verkopen. Daarnaast is het mogelijk om tijdens de receptie promotie te maken voor je eigen podcast.
Het programma ziet er zo uit:
19.00 Inloop
20.00 Live opname van de 100ste, met oprichter en verdwenen derde mediadoctor Chris Aalberts, hoogleraar herdenkingscultuur Irene Stengs en podcastkoning Botte Jellema
21.30 Receptie, met gelegenheid voor andere (amateur)podcastmakers iets te zeggen
23.00 Club Podcast: diverse dj’s
3.00 Einde
De 100ste van Onder Mediadoctoren vindt plaats op vrijdag 6 december in Sociëteit Sexyland in Amsterdam, entree is €2,50.
Wil je meer informatie, je merch verkopen of iets anders vragen, neem dan contact op met Linda Duits linda@dieponderzoek.nl
Facebook-event: https://www.facebook.com/events/2414841608763913/
Ik zeg: goed om zo’n memorabele 100ste aflevering grootst te vieren!
Dussss… de mazzel!
Geef een reactie