(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Podpraat #178 – rust roest niet

Vakantie als iets noodzakelijks om me op te kunnen laden ervaar ik niet zo. Ik vind het eerder een heerlijke aanleiding om een paar dagen ergens anders te vertoeven. Of misschien wel een week lang. Maar langer dan dat wordt wat tricky, dan begint mijn thuisplek in Den Haag toch teveel te trekken. Ga ik mijn gitaar en de zee enzo teveel missen.

Ik ben trouwens het tegenovergestelde van overwerkt zijn. Hier typt een Grootmeester Lummelen. Dat wil niet zeggen dat ik niet hard kan werken. Want als er iemand een zen-achtige focus heeft die urenlang kan aanhouden, dan ben ik het wel. Maar ik kan dat ook volledig loslaten.

Er zijn er genoeg die vakantie nodig hebben om weer op te laden. Dat was vroeger ook al zo. Toen reed de vader des huizes duizenden kilometers in een auto met sleurhut zonder airco. Dat riekt mij teveel naar werk.

Mijn motto: wees een Homo ludens.


Wat stop je in de description? Lots of links!

In de description-tag van een MP3 kun je een halve roman onderbrengen, bij wijze van spreken. Het is handig voor de luisteraar die je op die manier alle informatie over de aflevering kunt meegeven. Je kunt links aanbrengen naar alles en iedereen. Spotify toont sinds kort ook de description inclusief links, echter alleen op de mobiele-versie en niet voor diegenen die de desktop-versie gebruiken (het welbekende falende Spotify Model: team-dekstop spreekt niet met team-mobile).

https://podcasters.spotify.com/blog/introducing-html-formatting

Niet alle podcasthosts bieden de mogelijkheid om de description te voorzien van links. Zo biedt bijvoorbeeld Soundcloud die mogelijkheid niet.

Opnemen tijdens coronatijd?

Hoe kun je gesprekken coronaproef opnemen? Op het journalistennetwerk vond ik een paar handige tips:

https://ijnet.org/en/story/12-apps-journalists-can-use-record-interviews-remotely

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat het opnemen met een paar microfoons prima mogelijk is zolang de mensen voldoende uit elkaar zitten. Ook voor interviews werkt dit prima. En de windkappen kun je prima in een sopje uitwassen.

Binnenkort heb ik weer diverse opnameklussen voor groepen. Handig ook voor wie een belangrijk overleg wil vastleggen in audio. Kan zelfs ook prima gebruikt worden als podcast voor intern gebruik.

ASEO

De term SEO kende ik maar van ASEO (Audio Search Engine Optimisation) had ik nog nooit gehoord:

https://medium.com/@jamesburtt/forget-seo-as-a-podcaster-its-all-about-aseo-78991803e87b

Spotify CEO Daniel Ek spreekt over podcasting

Uit een interview van Musicalley met Daniel Ek: 21% van de Spotify-gebruikers blijkt podcasts te beluisteren. Interessant is ook wat hij over het verdelen van de inkomsten aan de aandeelhouders, de grote platenlabels zoals Universal Music, zegt:

On whether the UMG deal includes a ‘carve out’ for podcasts listening time on the premium tier. “I think what we have said is that, from a podcasting perspective, the advertising related to podcasting will be a 100% Spotify’s and not shared. Beyond that, I am not sure we have commented much on any other terms of the deal,” said Ek.

Universal Music Group heeft onlangs haar contract met Spotify verlengd. Opvallend is dat de inkomsten vanuit podcasts hetzelfde blijven: Spotify verdient 100% aan inkomsten van adverteerders. Dit zijn, als ik het goed lees, de advertentie-inkomsten die voor de gratis-abonnees gelden.

Wat ik zou verwachten is dat de muziekrechten nu ook geregeld zijn. Zodat iedere podcaster, althans op Spotify, alle muziek van UMG kan gebruiken en dat Spotify dat dan met hun afrekent. Maar nee, da’s niet het geval.

Spotify Video Podcasts zijn nu aan te gluren

Diverse Video Podcasts zijn nu op Spotify te bekijken. De beeldkwaliteit ligt een stuk lager dan op YouTube en die pratende koppen komen op mij nogal knullig over. Oftewel: toegevoegde waarde, geen. Ik hou immers van podcasts omdat het visuele geheimen waarborgt.

Geo-restricties voor podcasting, hoe werkt dat?

In Podpraat #177 kwam het gelazer dat de NPO met muziekrechten heeft ter sprake. Men zet geo-restricties in (lees: geografisch restricties zodat je bv aan de rand van een Spaans zwembad heen NPO podcasts kunt beluisteren). Toch werpt dat vragen op: want werkt dat wel? Zo kwam ik dit antwoord tegen op de FAQ-pagina van de welbekende podcasthost Megaphone FM:

Can I geotarget my podcast?

The short answer to this question is no.

Er is een mogelijkheid:

Users can also reach out to Apple about restricting your podcast to certain countries on their back-end that will affect iTunes and Apple Podcasts. Megaphone doesn’t have anything to do with this – this is entirely handled by Apple.

Dit is ook waarop Spreekbuis mij onlangs citeerde aangaande deze muziekrechtenkwestie.

Tot zover. De mazzel!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.