Dit is een gearchiveerde blogpost van Podpraat.nl

Podpraat #196 – een pod met geld

De walled gardens (podcasts achter een betaalmuur) hebben hun intrede gedaan. Maar is dat wel een toekomst zoals wij podcasters die voor ogen hebben?

Walled gardens bedriegen de gebruikers

Spotify biedt podcasts aan die voor een deel alleen toegankelijk zijn als je een betaalde gebruiker bent. Deze zijn dan niet via de browser af te spelen en ook niet te embedden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de podcast Broken Record with Rick Rubin, Malcolm Gladwell. Vreemd, want deze podcast wordt niet exclusief voor Spotify ontwikkeld maar is een standaard podcast die gratis toegankelijk is op alle podcastsapps.

Today we have Susan Tedeschi and Derek Trucks of the Tedeschi Trucks Band on the show. Derek Trucks made his name as a slide guitar prodigy with a Hall of Fame pedigree. He’s the nephew of Butch Trucks, drummer of the Allman Brothers Band, who Derek toured with extensively throughout the 2000s before forming the Derek Trucks Band. Somewhere along the road, Derek met another great guitarist with a Berklee-pedigree, Susan Tedeschi, who is one of the best singers working today. Eventually the two married and merged their bands in 2010. Their latest album, I Am The Moon, is a collection of 24 songs across four different albums. On today’s episode, Justin Richmond speaks with Susan and Derek about the beginnings of their band, and how their new album came to be. They also play some of their new songs live from backstage at the Greek Theater in Los Angeles. You can listen to a playlist of some of our favorite Tedeschi Trucks Band favorite songs HERE.See omnystudio.com/listener for privacy information.
  1. Tedeschi Trucks Band
  2. Jack White
  3. Malcolm Gladwell is Experimenting on Revisionist History
  4. Bon Iver: Broken Record Classic
  5. Nile Rodgers: Broken Record Classic

Spotify doet het voorkomen alsof je een abonnement nodig hebt om deze podcast te kunnen beluisteren. Onzin want zoals je hierboven ziet is deze podcast gewoon open en gratis toegankelijk voor iedereen.

Storytel doet iets soortgelijks, het wekt de suggestie dat je moet betalen om naar podcasts te luisteren. Neem bijvoorbeeld de podcast ‘Grote Verwachtingen’ van Geert Mak die je alleen lijkt te kunnen beluisteren als je een abonnement op Storytel neemt, zo vertelt de website mij. Maar ook deze podcast kan ik gewoon rechtstreeks via de rss-feed op Podpraat laten horen, gratis en wel:

Spotify en Storytel bedriegen de boel naar mijn idee door geld te vragen voor podcasts die gratis zijn en gewoon via Apple Podcasts of iets dergelijks te beluisteren zijn. Dit doet afbreuk aan het open en gratis karakter van podcasts.

En wie komt hier tegen in het verzet?

Privé rss-feeds

Het afschermen van een podcast is een goed businessmodel alleen geloof ik niet dat dit op app niveau moet plaatsvinden. Met name vanwege de bezwaren die ik hierboven noem.

Wat wel een goede manier van afschermen is, is om een privé rss-feed hiervoor te gebruiken. Dit zijn rss-feeds die uniek zijn per betalende gebruiker qua url. En zodra die gebruiker ophoudt te betalen is deze persoonlijke feed niet langer toegankelijk. Heel simpel. Het grote voordeel hiervan is dat de gebruiker deze met vrijwel alle podcastapps kan afspelen. Men wordt dus niet gedwongen hier een speciale app voor te gebruiken. Voor de iPhone wordt dit ondermeer ondersteund binnen: Apple Podcasts, Castro, OverCast, Pocket Casts en Google Podcasts. Die laatste app, Google Podcasts, heeft hier onlangs een update voor gekregen, zie The Verge.

Voor Android werkt dit ondermeer binnen: Beyond Pod, Dog Catcher, Pocket Casts, Podcast Addict en Google Podcasts.

Dit werkt niet binnen Spotify want Spotify staat het zelfs niet eens toe een rss-feed handmatig toe te voegen, laat staan een private rss-feed. Spotify een podcastapp noemen gaat mij dus te ver. Je kunt beter zeggen: met Spotify kun je bepaalde podcasts beluisteren.

Patreon en Petje.af bieden podcasters de mogelijkheid afgeschermde privé rss-feeds aan te bieden in ruil voor een financiële ondersteuning per podcast of per maand. Dit kun je naar eigen inzicht gaan toepassen: door bijvoorbeeld de podcast voor iedereen af te schermen, of je maakt naast jouw podcast een aparte versie waarvoor men moet betalen. De betaalde versie kun je bijvoorbeeld zonder advertenties aanbieden. Of voorzien van extra afleveringen. Of je zet de afgeschermde podcastafleveringen eerder online zodat jouw betalende volgers dus altijd de eersten zijn die de nieuwe afleveringen zullen horen.

Advertenties

Advertenties als businessmodel voor podcasts is een beproefde methode, daar hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken. Persoonlijk vind ik het vaak een lelijke onderbreking van een podcast. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar privé rss-feed als businessmodel. Maar dat laatste is misschien juist goed in combinatie met de ietwat irritante reclameboodschappen in de normale podcast in te zetten. Dan biedt die advertentievrije privé rss-feed dus volop meerwaarde 😀

Adam Curry’s Podcasting 2.0

Adam Curry werkt aan een systeem waarbij de eindgebruiker betaalt voor de luistertijd. Ook is er de mogelijkheid om een podcast tijdens het luisteren te tippen. Adam maakte een video waarin hij een en ander uitlegt:

Adam maakte dit bekend op de open source Twitter-tegenhanger Mastodon. Hij heeft een eigen instantie opgezet voor zijn eigen Podcastindex. Je kunt gratis lid worden. Zeer interessant omdat het een sociaal netwerk is dat bestaat uit internationale podcasters. Check Podcastindex.social.

Voor goeie content wenst men echt wel betalen zo blijkt keer op keer maar weer. Curry’s Podcasting 2.0 sluit hierop aan maar het valt en staat bij de acceptatie door het publiek.

Het podcastlandschap voor 2021 volgens Misha Melita

De Eeuw 5 jaar!

Ik herinner me nog de eerste afleveringen… alweer 5 jaar geleden dus. Uhm!

Putkast

Vragen stellen is leren

Zoals ik afgelopen weken al een paar maal heb gemeld heb ik samen met mijn Haagse collega Peter de Ruiter podcastles gegeven aan de kids van IMC Weekendschool Den Haag. Tijdens de laatste les hebben we een kleine opzet voor de montage gemaakt, de rest heeft Peter thuis afgerond. Dit is het geworden:

Dat was ‘m weer. Tot volgende week!

(omslagfoto gemaakt door: Peter de Ruiter)

Door Marco Raaphorst

vrijdenker, podcastmaker, muziekmaker, sounddesigner, blogger

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.