Tom Barman en zijn mannen, TaxiWars dus, pakten gisterenavond lekker uit in het Haagse Paard. Zonder beperkingen. Geen mondkappen, geen anderhalve meter afstand, geen controle op vaccinatiebewijzen. Alleen wel met oordoppen in.
TaxiWars was lekker bezig. Barman wist de show aardig te trekken met die gehavende kop van hem en wilde dansbewegingen. De vocal processor die hij onder handbereik had gaf een fraaie kleuring aan zijn.
In het nummer Questionsong pitched hij zijn stem ermee omhoog:
In Borgerhout Shuffle geeft het een fraaie dubbeling in zijn stem:
In Artificial Horizon krijgt zijn stem een vocoder-achtig effect:
In Let’s Get Killed zorgt de trukendoos ervoor dat zijn stem in toonhoogte omlaag gaat:
En soms zorgt het kastje voor een dikke rand vervorming zoals Tom Waits ook graag op zijn zangstem toepast. Ik vind het enorm werken zo’n vocal processor op deze manier. Het maakt de stem dreigender en weirder. Zonder dat het die akelige perfectie van een auto-tune heeft. Het klinkt eerder vies dan schoon.
Voor de muzieknerds, ik heb sterk het vermoeden dat Barman de Boss VE-20 Vocal Performer gebruikt.
Het enige dat me tegenviel, maar dat is bij alle concerten eigenlijk wel het geval, de zaalmix was echt veel te hard. Ik snap dat hard geluid een bepaalde energie geeft maar ik kan dit soort concerten echt niet bijwonen zonder mijn opmaat gemaakte oordoppen in. 20 dB zachter gaat het mijn gehoorgangen in en hoe gruwelijk lekker klinkt het dan zeg!
Hoe kan zo’n zaalmixer dat werk volhouden zonder zelf niet hartstikke doof te worden? Als ik zonder oordoppen een concertje bijwoon heb ik de volgende dag een piep in mijn oren en kan ik het wel vergeten qua audiowerkzaamheden.
Wie pakt dit onderwerp een keer serieus op?
Geef een reactie