Het voordeel van een podcast (ten opzichte van een blog)

Toen ik het web ontdekte, ergens in de tweede helft van de jaren 90, was het de vrije publicatiemogelijkheid die mij in jubelsferen bracht. In 1️⃣ klap verdwenen alle drempels van de oude wereld als sneeuw voor de zon. Dag tussenpersoontjes, uitgeverijen, doei elitaire gatekeepers!

Mijn eerste publicatie zette ik online op mijn XS4ALL account, zo’n tilde (~) geval. Gewoon met de hand, lekker pielen in HTML. Het oudste bericht kwam boven het vorige bericht te staan. Pas jaren later kwam ik erachter dat dat een blog heette. Tja, wist ik veel!

Om kort te gaan: ik ben altijd een fervent blogger geweest.

Maar inmiddels is de populariteit van blogs sinds een jaartje of 🔟 tanende. Recentelijk stuitte ik op een interessant artikel dat een goede analyse doet: Why Have Blog Audiences Declined Over the Past Decade?

Impact

In het artikel wordt de piek op het jaar 2010 bepaald. Voor mijzelf lag die piek daar ook. In de topjaren haalde ik een gemiddelde van 1000 views per dag en soms zelfs een veelvoud daarvan. Menig blogger had toentertijd impact en deed mee aan het publieke debat dat in kranten en op radio en tv gevoerd werd.

Vrijwel alle bloggers gingen minder bloggen met de komst van Twitter, ik ook. Sommigen hielden er zelfs helemaal mee op. De volhouders gingen door. En sommige bloggers trokken hun blog naar een next level, met name de niche blogs, voorzien van een webshop of andersoortig businessmodel. Want laten we eerlijk zijn: het ontbreken van een solide businessmodel vormde in die beginjaren een andere belangrijke factor voor bloggers om er de brui aan te geven.

Het probleem van het (niet) kunnen volgen

Het grootste probleem waar blogs altijd last van hebben gehad is het ontbreken van een goede methode om blogs te kunnen volgens. Google Reader bood een paar jaar in die toptijd soelaas en was een prima RSS-reader voor het volgen van blogs. Helaas waren de gevolgen dan ook dramatisch toen Google besloot de sterker uit Google Reader te trekken. Andere RSS-readers hebben dat gat nooit kunnen opvullen.

Veel bloggers zijn zodoende overgestapt op het aloude concept: de nieuwsbrief. Juist omdat dat wel een prima oplossing biedt voor het volgen. En alle bloggers zetten social media in om zo hun volgers bij hun blogs te betrekken. Maar ondanks dat, het blijft pijnlijk dat er op een blog geen Volgen-knop geplaatst kan worden dat universeel werkt. Die mogelijkheid is er anno 2021 simpelweg niet en gaat er waarschijnlijk ook nooit komen.

Het voordeel van podcasting

Podcasting biedt die mogelijkheid van het volgen wel en is mede hierdoor zo enorm populair geworden. Het principe van het volgen is waar het in onze moderne wereld immers om draait.

Onlangs maakte Apple bekend dat in Apple Podcasts onder iOS 14.5 de optie voor het Abonneren veranderd zal worden naar Volgen. Apple is hier rijkelijk laat mee want Spotify gebruikte het woord Volgen al sinds men podcasting toevoegde aan de app, jaren geleden.

Ik heb het vaker gezegd: podcasting biedt meer vrijheden dan je als YouTuber geniet. Een YouTuber moet immers naar de pijpen van Google dansen. Podcasting is platform onafhankelijk, wat zoveel de maker als de ontvanger gelukkig maakt. En het biedt de heilige graal waar de wereld op draait, die van het volgen en gevolgd worden.

De bedoeling van het web

Op zoek gaan naar wat ons verbindt, dat is wat podcasting ons in essentie biedt. De maker heeft luisteraars nodig en omgekeerd. Wereldwijd verbonden, waarvoor het web bedoeld is.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als uitgesproken

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.