Neutrale muziek voor podcasts

Wanneer ik een aflevering voor NRC Vandaag monteer dan is het verzoek van de redacteur waarmee ik samenwerk meestal: “misschien kun je maar het beste voor een beetje neutrale muziek kiezen.”

NRC wil niet dat muziek de luisteraar teveel dwingt in de emoties maar juist ruimte laat om de inhoud – wat er gezegd – neutraal tot zich te kunnen nemen.

Bestaat er wel zoiets als neutrale muziek?

Muziek kan nooit helemaal neutraal zijn want als er muziek klinkt gaat de hersenpan van de luisteraar in beweging. Dat geldt natuurlijk ook voor de sprekers in de podcast. Juist door de menselijke stem is de podcast zo’n gevoelig medium.

En ook met neutrale muziek zul je de aandacht van de luisteraar grijpen. Muziek zal dat wat er gezegd wordt benadrukken als een soort onzichtbare camera inzoomend op een detail. Hierdoor weet de luisteraar onbewust dat hij moet opletten. En in de uitklank van een paar laatste noten kan de luisteraar het een en ander laten bezinken.

Ik tag mijn stockmuziek

Mijn collectie stockmuziek die ik voor NRC gebruik omvat op dit moment zo’n 200 nummers. Ik heb ze voorzien van tags zodat ik snel iets kan vinden als ik aan het monteren ben. Dat ziet er zo uit:

Sommige tracks heb ik als favoriet gemarkeerd. Dat kan de keuze wat versnellen hoewel ik probeer te vermijden om teveel dezelfde muziek te gebruiken.

De drie genres: Luchtig, Neutraal en Drama

Ik heb al mijn tracks ingedeeld in slechts drie genres:

Luchtig: speels, positief

Neutraal: kalm, bezinnend

Drama: somber, negatief

Het gevoel van kalmte en contemplatie passen perfect bij het genre Neutraal. Dit zijn ook kenmerken die het genre Ambient perfect omschrijven. Toch is het niet zo dat ik alle Ambient als Neutraal kenmerk. Ambient met diepe donkere tonen kenmerk ik bijvoorbeeld liever als Drama.

Niets is 100%

Het is best lastig om uit die drie genres de juiste te kiezen omdat muziek vrijwel nooit voor de volle 100% neutraal, luchtig of dramatisch is. Stel, de track is slechts een beetje dramatisch, wat doe ik dan? Die label ik dan toch als Drama. En je hebt tracks met een ontwikkeling, die beginnen wat lichtvoetig maar worden na een paar maten dramatischer. Lastig!

Het kan best nuttig zijn om er een percentage of een rapportcijfer aan te verbinden. Voor 70% dramatisch, dat idee. Maar ik zou ff niet weten hoe ik dat in mijn huidige workflow zou kunnen inbouwen.

En om het nog complexer te maken: ik werk in mijn montages vrijwel altijd met de losse stems. Dit zijn losse tracks voor bijvoorbeeld bas, percussie, celli, piano enz. Het verneukeratieve hieraan is dat een muziektrack misschien dramatisch klinkt omdat er een diep dreunend basje in zit. Zet ik die stem zachter of uit dan wordt het misschien ineens een meer neutraal klinkende track.

Dus…


Reacties

2 reacties op “Neutrale muziek voor podcasts”

  1. Met welke tool beheer je je stock audio/samples? Ik begin een groeiende set aan samples te krijgen en zoek iets om het makkelijk te managen en niet alleen beschikbaar in mijn DAW

    1. Marco Raaphorst avatar
      Marco Raaphorst

      Ik doe dit in mijn editingsoftware Reaper. Misschien dat er een soort Finder-achtige oplossingen ook zijn. Moet ik eens onderzoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.