(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Apple Podcasts voegt abonnementen toe, een slim idee?

Van de week presenteerde Apple haar nieuwe producten waaronder een update op Apple Podcasts:

Apple heeft vandaag Apple Podcasts abonnementen onthuld, een wereldwijde marktplaats waar luisteraars naast miljoenen gratis programma’s op Apple Podcasts ook premium abonnementen kunnen ontdekken die worden aangeboden door hun favoriete makers.

vertaald, bron: Newsroom Apple

Freemium en Premium

Apple Podcasts wordt verrijkt met abonnementen, in twee smaken:

  1. Freemium: naast de gratis afleveringen kan de luisteraar zich abonneren op extra afleveringen waarvoor een abonnement geldt
  2. Premium: de volledige podcast is alleen voor afnemers van het abonnement beschikbaar

Je kunt een eigen omschrijving voor het abonnement maken of kiezen uit wat Apple voorstelt. De opsomming geeft een goed beeld van wat de mogelijkheden zijn:

Luister advertentie-vrij: Abonnees krijgen ononderbroken toegang tot uw inhoud.

Exclusieve extra afleveringen: Abonnees krijgen toegang tot extra afleveringen.

Geen verplichting: Abonnementen kunnen op elk moment worden opgezegd.

Archief toegang: Abonnees krijgen toegang tot oudere afleveringen die niet beschikbaar zijn voor gratis luisteraars.

Vroege toegang tot nieuwe afleveringen: Abonnees kunnen nieuwe afleveringen beluisteren voordat ze beschikbaar zijn voor niet-abonnees.

vertaald, bron: Create a channel – Apple

Mo’ money in the bank voor Apple en makers

Apple verzon deze nieuwe features om meer geld te kunnen verdienen. Voor een appel moet de zon immers opgaan. En dat geldt voor de podcastmakers natuurlijk ook.

Het Apple Podcasters Program, dat alle tools omvat die nodig zijn om premium abonnementen op Apple Podcasts aan te bieden, is beschikbaar voor makers in meer dan 170 landen en regio’s voor $19,99 (VS) per jaar. Bedenkers kunnen zich vandaag nog aanmelden voor het Apple Podcasters Program via Apple Podcasts Connect.

vertaald, bron: Newsroom Apple

Apple neemt 30 procent van de inkomsten voor het eerste jaar en 15 procent voor de jaren daarna.

vertaald, bron: The Verge

Als podcastmaker ben je vrij om zelf de prijs voor een Freemium of Premium abonnement te bepalen. Dat is fijn. Het wordt wel dringen op de markt want welke consument is straks in staat om abonnementen op vele podcasts te nemen? Al gauw gaat dat flink in de papieren lopen.

Het voordeel van Channels

Ik citeer uit de email van Apple:

Vanaf vandaag hebben alle makers ook toegang tot een vernieuwd Apple Podcasts Connect-dashboard, dat nieuwe functies bevat die het gemakkelijker maken om je materiaal op Apple Podcasts te beheren.

Met Apple Podcasts Connect kun je nu kanalen aanmaken, groepen van shows die je kunt personaliseren met unieke titels, beschrijvingen en artwork. Net als shows kun je gratis kanalen aanbieden, zodat luisteraars gemakkelijk al je shows kunnen ontdekken, plus betaalde en freemium kanalen via Apple Podcasts Abonnementen.

Je kunt meerdere podcasts onder eenzelfde Channel onderbrengen. Apple noemt podcasts overigens shows. Zo lees ik op podcasters.apple.com/support/create-a-channel:

Add shows. 

En per show kun je bepalen of deze Free, Freemium of Premium is. Op die manier kun je dus onder een en hetzelfde Channel een Free en Premium versie van je show onderbrengen. Bijvoorbeeld door twee versies te maken: een Free show met advertenties en een Premium show zonder advertenties.

Wat vind ik er zelf van?

Het grote voordeel van dit systeem is dat het volledig geïntegreerd is in Apple Podcasts. Het afsluiten van een abonnement is net zo eenvoudig als een eBook kopen in iBooks. Ik kan me voorstellen dat dit gevolgen gaat hebben voor services zoals Patreon, Petje.af en Vriend van de Show. Daar tegenover kun je wel stellen dat de abonnementen niets meer bieden dan slechts toegang. Wat dat betreft bieden Patreon, Petje.af en Vriend van de Show meer. Maar het probleem van die services is wel dat het een handeling van de gebruiker vraagt buiten de app van Apple Podcasts om. Met name de integratie is het sterke punt van Apple.

Wel opvallend is dat sociale aspecten volledig ontbreken. Dit is de kritiek die velen al op Apple Podcasts hadden. Je zou verwachten dat men de relatie tussen maker en luisteraar benut maar dat is niet het geval. Patreon, Petje.af en Vriend van de Show doen dat wel. Daar zit hun kracht. Dat zijn echt systemen voor het bouwen van een fanclub.

Een ander groot nadeel is het marktaandeel van Apple Podcasts dat inmiddels kleiner is dan dat van de koning op podcastinggebied: Spotify. Dat Apple Podcasts niet op Android of Windows werkt lijk mij een probleem. Dus voor wie zijn exclusieve podcastafleveringen op het nieuwe platform van Apple wil aanbieden sluit een grote groep uit. Die groep pushen een iPhone of Mac te kopen is natuurlijk zot. Men gaat echt niet overstappen op Apple vanwege een app. Wat denkt Apple wel?

Het is te verwachten dat anderen dit model gaan nadoen. Ik verwacht dat Spotify met precies zo’n soort model komt. Van de in-app aankopen van de concurrent (Spotify) gaat 30% dan ook het broekzakje van Apple in.

Een ander nadeel is dat dit niet meer podcasting te noemen is. We hebben het hier niet over een RSS feed die je aan elke app kunt toevoegen. Keuzevrijheid is er niet, dit is juist 100% platform afhankelijk. Wie hieraan meedoet als podcastmaker of als luisteraar moet dansen naar de pijpen van De Appel. Daarmee wordt podcasting net zoiets als vlogging. Geheel afhankelijk maken we ons van de platformen. YouTube, Apple en straks zal Spotify volgen.

Het kan wat mij betreft prima naast elkaar bestaan, shows en podcasts. Want let wel: we hoeven hier natuurlijk niet aan mee te doen. Veel content vandaag de dag online staat achter de muur, maar lang niet alle content.

Een kwestie van keuzevrijheid dus. Zeg het me eens, wat ga jij doen?

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.