(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Spotify versus Apple voor premium podcasts

Vorige week kwam Apple met het nieuws dat aan Apple Podcasts premium abonnementen zijn toegevoegd:

https://podpraat.nl/item/apple-podcasts-abonnementen/

Deze week bleek Spotify ook in dat gat te zijn gesprongen:

Introducing paid subscriptions, made simple for you and your listeners

bron

Een sterk staaltje Apple versus Spotify dus. De boel staat weer op scherp.

Hoe werkt het model van Spotify?

Het model van premium abonnementen, Paid subscription, van Spotify verloopt via de podcasthost Anchor. Je zult jouw podcast daar dus moeten hosten wil je gebruik kunnen maken van premium abonnementen. Een verhuizing naar Anchor is naar eigen zeggen heel eenvoudig toe te passen, zie: anchor.fm/switch

Vervolgens kun je per upload/aflevering bepalen of het een Paid subscription of gratis aflevering is. Maar in tegenstelling tot Apple met haar variabele prijzen kun je slechts kiezen uit drie prijsvarianten:

  • $ 2,99
  • $ 4,99
  • $ 7,99

Europese prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, want:

Paid subscriptions are only available in the U.S. at launch, but we intend to expand to creators in additional markets in the coming months.

bron

De integratie met Spotify is ook eenvoudig: een afgeschermde aflevering is voorzien van een slotje dat je simpelweg kunt openen door een abonnement aan te gaan.

Vrijheid om te kiezen: Spotify is de winnaar

De kracht van de oplossing waar Spotify voor kiest zit ‘m in de combinatie met Anchor. De podcast op Anchor is namelijk via elke podcast-app te beluisteren. Zelfs voor wie gebruik maakt van de Paid subscriptions, want:

They’ll still have the option of listening on the platform of their choosing through a private RSS feed, so you don’t lose out on any potential subscribers.

bron

Dit is een geweldige oplossing! Wie een subscription neemt krijgt dus ook toegang tot een privé rss-feed die je in een podcast-app naar keuze kunt gebruiken. Je zit dan dus niet vast aan Spotify. Ik heb over privé rss-feeds ook al eens eerder geschreven, zie de nieuwsbrief Podpraat #196.

Qua poen: Spotify is de winnaar

Spotify levert deze dienst Paid subscriptions tegen gunstiger voorwaarden dan Apple. Daar waar Apple 30% van elke verdiende euro afpakt heeft Spotify dat percentage op 0 gezet tot het jaar 2023. Daarna wordt het 5%. Dat is erg weinig.

Bottom line is natuurlijk dat Spotify al flink verdient aan podcasts. Het abonnementsgeld wordt namelijk niet uitgekeerd aan podcasters, wel aan muziekartiesten. Wij podcastmakers leveren dus eigenlijk gratis content aan Spotify.

Sociaal gezien: Spotify is de winnaar

Zoals ik vorige week in mijn stuk over Apple Podcast al meldde, de kritiek die je erop kunt hebben is dat Apple niet gedacht heeft aan sociale aspecten. Spotify heeft dat wel gesnopen. Logisch toch, want de afstand tussen luisteraar en maker wil je toch zo klein mogelijk maken? Ja zegt Spotify, nee zegt Apple.

Een communicatie mogelijkheid zal worden toevoegd:

Anchor and Spotify are making it even easier for podcast listeners to join the conversation—by asking or answering questions. Beta testing now; wider release coming soon.

bron

Maakt dat Spotify tot de grote winnaar?

Hoewel de premium abonnementen van Apple Podcasts prima in elkaar steken is het Spotify die de meeste voordelen biedt:

  • groter bereik
  • ook voor Android-gebruikers
  • open systeem: standaard RSS en privé-RSS
  • veel goedkoper
  • sociale features

Het is natuurlijk ook prima mogelijk om en-en te doen: premium op zowel Apple Podcasts als Anchor/Spotify in te stellen voor het grootste bereik.

Er kleeft echter een heel groot nadeel aan het systeem van Spotify, een complete showstopper: het is de vraag is of dit voor Nederlandse luisteraars ooit gaat werken. Anchor biedt namelijk al jaren een mogelijkheid tot doneren:

Listener Support: accept monthly donations from your listeners

bron

Sinds 2018 zit deze feature erin. Maar tot op heden (!!!) is deze “feature” alleen beschikbaar voor Amerikaanse luisteraars. De vraag of jij en ik ooit gewoon via iDeal kunnen gaan betalen voor premium content op Spotify is dus nog zeer de vraag.

Kortom de positieve toon van dit stuk zakt toch aardig weg in een mineurstemming. Maar ik zal er een positieve draai aan geven. Twee afleveringen van een podcast die ik in opdracht van Walvis & Mosmans voor Gemeente Den Haag maak staan inmiddels online. Ik ben verantwoordelijk voor de montage en de muziek. Meer afleveringen zullen volgen.

Tot zover.

Uw dienstbare in de podcastenarij,

Marco Raaphorst

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.