Logic Pro voor iPad. Is dit het omslagpunt?

iPad waarop het programma Logic te zien is dat met de handen bediend wordt

Vorige week maakte Apple bekend dat Logic Pro nu ook voor de iPad beschikbaar is. Altijd al kon je prima muziekmaken op de iPad, middels Garageband bijvoorbeeld, maar de stap naar Logic Pro biedt veel meer mogelijkheden. Ik zou bijna het woord professioneel schrijven maar ik vind dat een achterhaald begrip. Tegenwoordig gebruikt iedereen echt dezelfde tools. Of je er nu boterhammen met kaas van kunt kopen of niet.

Logic Pro is een heel populair pakket, ook voor het editen van podcasts. En deze iPad-versie van Logic Pro maakt het mogelijk om projecten tussen Mac en iPad uit te wisselen.

Hoewel ik op dit moment zweer bij Reaper om mijn podcasts mee te editen, dat kan natuurlijk veranderen. Want als er iets veranderlijk is dan zijn het de mogelijkheden die software te bieden heeft wel. Een computer is een dood ding en komt pas tot leven door de software die je erop draait.

Naast Logic Pro is de video-editingsoftware Final Cut Pro nu ook geschikt voor de iPad. Op YouTube zijn al veel video’s te zien die 100% geëdit zijn op een iPad. Logisch want de huidige iPads zijn er krachtig genoeg voor.

Kwestie van tijd

Het heeft toch langer geduurd dan ik voorspelde. Misschien wel een jaar of 10 jaar later dan ik had gedacht. Zeg nou eens eerlijk: een laptop met een beeldscherm en een toetsenbord dat voelt toch wat ouderwets aan?

Een touchscreen is een veel handiger input-apparaat dan een toetsenbord. Daarom worden mobieltjes en tablets vandaag de dag veel meer gebruikt dan laptop laat staan vaste computers. Mobility first, is al jaren de norm. Alleen voor “professionele apps” gold dat nog niet.

Op een touchscreen kun je met 10 vingers tegelijkertijd bewegen. Veel muziekmakers gebruiken vanwege de betere controle daarom nog mixers en analoge randapparatuur. Met een muis en toetsenbord een mixer bedienen is namelijk verre van ideaal.

Moderne touchscreens zijn drukgevoelig, waardoor je het scherm ook kunt gebruiken voor bijvoorbeeld iets als een aanslaggevoelig keyboard. Zodoende kun je op de iPad bijvoorbeeld keyboardpartijen inspelen en levendig klinkende drumklanken triggeren. Daarnaast zorgt de feedback van het scherm (wat we haptics noemen) voor een gevoelige interactie met de iPad/iPhone. Een keyboard en muis kunnen dat niet. Dit zijn slechts input-apparaten die geen reactie van de computer kunnen teruggeven aan je vingers en handen. Middels haptics kun je bijvoorbeeld de vingers het gevoel geven dat de toetsen van hout gemaakt zijn. En dat een knop echt ingedrukt wordt. Je voelt dat dan zo.

Daarnaast biedt de pen mogelijkheden om heel gedetailleerd op het scherm te kunnen tekenen. Bijvoorbeeld om muzieknoten in te voeren of automatisering te tekenen. Dit werkt veel prettiger en nauwkeuriger dan met muis en toetsenbord.

Het businessmodel

Dat het zo lang heeft geduurd lag niet aan de computerkracht. Zelfs een iPhone kan al jaren een complete computer vervangen. Apple zou een dockingstation kunnen maken waar je middels USB-C een scherm en andere randapparatuur aan koppelt. Apple doet dat niet omdat men als die andere apparaten ook wil verkopen. Maar aan de computerkracht ligt het niet.

iPads zijn absoluut krachtig genoeg om muziek mee te maken of podcasts of video’s op te editen. Dat het zo lang heeft geduurd voordat echt professionele programma’s uitkwamen op de iPad zat hem erin dat Apple nog altijd MacBooks wil verkopen. Maar een iPad is eigenlijk net zo krachtig.

En wat ook een reden is: de prijzen voor apps voor iPhone en iPad liggen een stuk lager dan die voor macOS. Een kwestie van gewenning door de consument waaraan een stukje psychologie ten grondslag ligt. Een hoge prijs rekenen voor een stukje software dat je op een kleine iPhone of iPad gebruikt voelt gevoelsmatig vreemd. De prijzen van deze apparaten lagen ook altijd lager dan de prijzen voor Macs. Inmiddels is dat veel meer door elkaar gaan lopen en kun je voor de prijs die voor iPhone moet neerleggen ook een MacBook Air kopen. Of een iPad.

Maar de industrie heeft hierop iets gevonden: het abonnementsmodel. In plaats van software te kopen huur je het. Linksom of rechtsom, de softwareboeren weten toch wel het geld uit je broekzak te lullen. Logic Pro huur je zodoende voor 5 dollar per maand (Nederlandse prijs is mij onbekend, in vermoed 5 euro). Dat lijkt niet veel maar reken het eens om naar de vele gebruikers die er zijn en je zult snappen dat Apple zich helemaal de tandjes lacht. Het ontwikkelen van die software versus wat de gebruiker ervoor betaalt, het staat in geen enkele verhouding.

Ook voor mij?

Op het moment van schrijven heb ik geen iPad. De reden is simpel: ik ben een minimalist. Een iPhone en een MacBook Pro vind ik zelfs een beetje redundant. Eigenlijk zou ik liever een iPad dan een iPhone gebruiken. Maar helaas, De Grote Kapitalist sluit uit dat je een iPad als telefoon kunt gebruiken. Alleen als je óók een iPhone in je broekzak hebt zitten kun je met je iPad bellen.

Waarschijnlijk is mijn iPhone (SE, 3e generatie) krachtig genoeg om er Reaper op te draaien en podcasts mee te editen. Apple zou mij een dockingstation kunnen geven en ik ben gelukkig. Is ook goed voor het milieu ipv ons helemaal de ziekte te consumeren en allerlei redundante apparaten te kopen. Denk ik dan.

Maar denkt Apple niet.

Het andere punt is dat je je kunt afvragen wanneer Apple de MacBook Pro van een touchscreen gaat voorzien.

Ondanks dat een toetsenbord een heel ouderwets input-apparaat is, we hebben het nog altijd nodig omdat we tekst gebruiken als communicatiemiddel op de computer. En dat zie ik niet snel veranderen. Precies dat zie je dan ook bij veel iPad-gebruikers terug: ze gebruiken hun iPad met een toetsenbord dat eraan is vastgeklikt. Alsof het een laptop is. Zoals bijvoorbeeld deze knaap:

Wat is het verschil dan met een MacBook Pro? Alleen het touchscreen is het verschil.

Het is goed nieuws dat Apple deze stap zet. Het bedienen van een DAW (Digital Audio Workstation) middels een touchscreen biedt grote voordelen. En het is een kwestie van tijd of andere DAW fabrikanten zullen ook hun software geschikt gaan maken voor de iPad. Tegelijkertijd is het te verwachten dat Apple touchscreens gaat toevoegen aan haar MacBook-range. En wellicht zelfs aan iMacs.

Zou een MacBook Pro een touchscreen krijgen dan zou ik Reaper ook op die manier kunnen bedienen. Precies wat Apple nou juist niet wil want die wil dat ik voor een iPad met Logic Pro kies. Tja…

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.