Leer, ontleer en leer opnieuw

Via een post van Jason Kottke stuitte ik op een quote uit het boek Future Shock (1970,  Alvin Toffler):

By instructing students how to learn, unlearn and relearn, a powerful new dimension can be added to education.

(…)

Tomorrow’s illiterate will not be the man who can’t read; he will be the man who has not learned how to learn.

Nieuwsgierigheid is voor mij een belangrijke drijfveer. Daarom ben ik ook zo verknocht geraakt aan het maken van podcasts. Dankzij de moderne techniek kan ik verhalen op een manier laten klinken en voelen zoals niet eerder mogelijk was. Dat zit hem in de manier van editing met behulp van moderne audiosoftware en het toepassen van sound design, waardoor de klankbeleving hedendaags wordt.

Sommige leeftijdsgenoten ontbreekt het aan nieuwsgierigheid. Zij hebben het allemaal wel al eens eerder gezien en zitten vastgeroest in oude denkbeelden en koesteren slechts de oude werken van hun oude helden.

Dankzij de podcast heb ik heel veel collega’s die jonger zijn dan ik. Een leeftijdsverschil van 20 jaar is geen uitzondering. En dat vormt geen enkel bezwaar want we streven hetzelfde na: een podcast maken die klinkt zoals ‘ie anno 2023 moet klinken. We grijpen niet terug op vroeger, de podcast is immers een jong medium, maar verklanken het moderne leven en een moderne wijze.

Waarom je in het oude wilt blijven hangen, ik heb het nooit begrepen. Klakkeloos het geloof en de denkbeelden van mijn ouders en familie overnemen, dat heb ik bijvoorbeeld actief geweigerd. Ik stuitte bij mijzelf op gewetensbezwaren op velerlei gebied. Zoiets is niet makkelijk, ik heb dan ook flink moeten knokken voor mijn overtuigingen. En eigenlijk gaat die strijd nooit voorbij, het speelt nog altijd. Kernwoorden daarin: niet-gelovig, pacifist, humanist, links, vrijdenker.

Vrij van dogma’s

Lezen is voor iedereen natuurlijk van essentieel belang. Maar het lezen moet nooit dogmatisch worden opgevat maar moet het zelfstandig nadenken en het vormen van een eigen mening stimuleren. Door te lezen moet de lezer zich gaan verhouden met wat hij leest. Op die manier kan kennis gevormd worden die wellicht op een dag weer ontleerd wordt en plaats maakt voor nieuwe inzichten.

Een mens is immers niet van steen.


Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.