FabFilter Pro-Q 4 is mijn favoriete EQ

Bijsluiter: ik word niet gesponsord door de firma FabFilter (ik heb de plugin zelf betaald en ben niet door FabFilter benaderd). Deze blogpost is 100% het gevolg van mijn enthousiasme over het product.

Op het forum van VI Control kwam ik de aankondiging tegen van de nieuwe EQ van de Amsterdamse firma FabFilter, de Pro-Q 4. Op de dag dat ‘ie uitgebracht werd downloadde ik de demo en hoorde het meteen: dit is waanzinnig. En kocht hem die dag nog.

Spectral dynamics

Het geniale van de Pro-Q 4 zit hem in de nieuwe modus: Spectral dynamics. Dit is een soort dynamische EQ per band maar dan op basis van een analyse van het frequentie spectrum per band, wat we ook wel Fast Fourier Transform (FFT) noemen. Het is een methode die heel nauwkeurig, per individuele frequentie, correcties kan doen. Het is een foefje dat we de afgelopen jaren steeds vaker zijn gaan zien in plugins vanwege toegenomen computerkracht. De Pro-Q 4 is een moderne plugin die de toonregeling (EQ) van het geluidsignaal nauwkeuriger kan bijsturen dan zijn voorgangers.

Hoe werkt zoiets in de praktijk?

Een van de dingen waar de modus Spectral dynamics zeer geschikt voor is, is het verminderen van grillige piekfrequenties. Neem bijvoorbeeld stemmen met een harde S-klank. Vroeger gebruikten we hiervoor een de-esser maar tegenwoordig kunnen we dat veel beter onderdrukken via een spectral-filter. Met de Pro-Q 4 gaat dat uitstekend. Hij vervangt voor mij de De-ess van iZoptope (in standje spectral).

Een signaal met irritante piekresonanties kun je middels een spectral-filter dus goed gladstrijken. Zo komt het in mijn werk als editor van podcasts nogal eens voor dat iemand in een te kleine ruimte zijn stem opneemt. Hierdoor ontstaan irritante pieken op bepaalde frequenties. Dankzij een spectral-filter kun je dat heel effectief onderdrukken. Met traditionele EQ, zelfs een dynamische EQ, lukt dat eigenlijk nooit goed. Maar met de Pro-Q 4 is dat prima onder handen te nemen.

Het signaal van een elektrische gitaar bestaat voornamelijk uit piekresonanties omdat we het geluid van een speakercabinet opnemen. Eigenlijk een heel vreemd principe omdat die piekresonanties erg irritant kunnen zijn. Maar goed we zijn eraan gewend geraakt en beschouwen dat als een karakteristiek geluid. Het aardige van de Pro-Q 4 is dat we deze piekresonanties kunnen aanpassen.

Via Spectral dynamics kun je bepaalde pieken dynamisch verminderen, maar het omgekeerde kan ook: dat je de piekfrequenties dynamisch gaat versterken. Dit is met name handig voor een signaal dat te vlak klinkt. Om weer terug te komen op het gitaarsignaal, middels Spectral dynamics kun je bepaalde piekresonantie onderdrukken en anderen juist ophalen, versterken. Het is een sterk staaltje sound design dat je het geluid echt volledig naar je hand kunt zetten.

Heden ten dage hebben we veel meer controle over het geluid dan ooit tevoren. We kunnen meer gladstrijken en echt “fixen in the mix” maar het hoeft natuurlijk niet. Het is dus zaak om de balans te vinden in puurheid en manipulatie.

Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.