Mijn aankomende avontuur met Tchad Blake in Parijs

foto van Mix With The Masters

Het was het album Kiko van Los Lobos dat mijn visie op hoe popmuziek moet klinken veranderde. Door dit album stuitte ik voor het eerst op de naam Tchad Blake. Hij verzorgde de engineering en mixage van dit grondbrekende album. Mitchell Froom produceerde het. Blake en Froom zijn als duo verantwoordelijk voor vele topproducties van bands zoals Los Lobos, Crowded House, Suzanne Vega, Sheryl Crow en Paul McCartney.

VERVORMING!

Tchad heeft een speelse benadering, schuwt het experiment niet en is dol op vervorming. In hetzelfde jaar dat Kiko uitkwam, 1992, kwam Tom Waits met Bone Machine en ik flipte helemaal uit mijn panty, wat een sound! Tchad ging hier vol op ’t orgel der vervorming!

Het was Tchad die mij leerde dat vervorming niet alleen iets voor gitaristen is. Je kunt het op alle instrumenten toepasen. Een van de apparaten die Tchad gebruikt is de SansAmp, een gitaarsimulatie pedaal. Het voordeel is dat dit pedaal in tegenstelling tot een echte gitaarversterker en speakercabinet geen spoortje van glam in zich heeft en dus net zo direct is als een DI. Zodoende is het pedaal dus heel bruikbaar om de klankkleur mee te veranderen.

Een andere truc die ik van Tchad leerde is het omdraaien van de fase, met name als je vervorming gebruikt. Zo kun je het effect aan het directe signaal toevoegen in alle mogelijke gradaties.

Latin Playboys

Het album Latin Playboys uit 1994 van de gelijknamige band zorgde voor de grootste aardverschuiving op geluidstechnisch gebied wat mij betreft.

De ontstaansgeschiedenis van dat album leek op papier niet echt rooskleurig. De basis was namelijk door Los Lobos bandlid David Hidalgo op een 4-sporenrecorder opgenomen die half kapot was. Het ruiste de pan uit. Maar de opnames hadden wel enorm veel gevoel en dus bedacht Tchad een plan om die ruis creatief te gebruiken.

There was so much noise on that thing. It’s not like we thought: “let’s make this an atmospheric record with ambient sounds.” It was like: “oh my god the noise on the bass track is like GRRR$$$###SSS###$$$SSSSSSS!!! while the bass was recorded at this super low level.” So instead of trying to get rid of it, which I couldn’t, we added just more noise. Like ambience, a waterfall, or a water stream going down. So that noise became a stream going by. That’s how that came about. Wasn’t a grant design.

bron

Lofi/hifi

Tchad liet mij inzien dat imperfecte geluiden net zo bruikbaar zijn als perfect opgenomen geluiden. Door ze te combineren ontstaat een interessanter geluidsbeeld dan wanneer alles lofi of hifi klinkt. Tchad combineert geluiden op een uiterst creatieve en smaakvolle manier. Op sommige kanalen gebruikt hij vervorming en andere kanalen laat hij weer juist clean. Sommige kanalen mixt hij opzettelijk dof (woolly) om zo ruimte te maken voor de kanalen die juist meer presence moeten krijgen. Het is een kwestie van tegenstellingen die elkaar dynamische elkaar versterken. Ik ken niemand die zo’n lekker organisch geluid creëert als Tchad.

Een andere techniek waar hij graag gebruik van maakt is het triggeren van drumssamples. Met name de bassdrum laat Tchad vaak ondersteunen door een sample met veel dieplaag om zo een constante zware groove tot stand te brengen zodat het zo vet als hiphop klinkt.

Zo voorzag hij de Artic Monkeys van een dijk van een geluid.

Tchad is ook zeer bepalend voor het geluid van The Black Keys.

Zijn overstap naar digitaal

Toen ik Tchad ontdekte, way back, was het de man van het analoge geluid. In de jaren 2000 stapte Tchad over op digitaal. Inmiddels zweert hij hierbij en maakt hij met software de meest te gekke gruizige sound denkbaar. Het lollige is dat ik over dezelfde middelen beschik als Tchad. Het enige verschil is dat zijn producties onwaarschijnlijk te gek klinken en die van mij nog altijd niet klinken zoals ik wil dat ze klinken.

Vijfdaagse masterclass in Parijs

Toen ik onlangs op het geweldige Mix With The Masters een aankondiging zag dat Tchad een vijfdaagse masterclass in de geweldige Rue Boyer Studios in Parijs gaat geven, hoefde ik niet lang na te denken. Na een korte snufffelactie van de ballotagecommisie ontving ik een akkoord:

Your portfolio showcased impressive skill and a genuine passion for the recording arts, and we’re thrilled to welcome you to this exclusive learning experience.

Een leuk compliment maar ik weet dat ik nog wel het een en ander kan leren. En de enige man op de aardkloof waar ik al mijn geld op wil inzetten, is Tchad.

Dat ik daar straks in dat goddelijke Parijs een beetje Tchad aan mijn muzikaal DNA zal kunnen toevoegen… man, WAT EEN DROOM!

Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

3 reacties op “Mijn aankomende avontuur met Tchad Blake in Parijs”

  1. Bart van Maanen avatar

    Geweldig, Marco. Dat klinkt inderdaad als een avontuur. Succes.

    1. Marco Raaphorst avatar
      Marco Raaphorst

      Bedankt Bart!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.