Zonder schaarste

Toen ik laatst in Parijs was, bracht ik een bezoekje aan de Abbey Bookshop. Het is een hele fijne boekenzaak voor Engelstalige wereldliteratuur. Ik kocht er Shame van Annie Ernaux en The Second Sex van Simone De Beauvoir voor mijn vriendin. Alle grote namen en titels hebben ze daar gewoon op voorraad.

Zo werkt dat in de offline wereld. Dat beperkt zich tot een groep Grote Namen die steevast onder de aandacht gebracht worden waardoor de vraag in stand gehouden wordt. De offline wereld is gebaat bij een beperkte keuze zodat je als winkel weet wat je moet inslaan. Dat wat goed verkoopt staat in het schap en de rest gaat naar de kelder. Het is het model van schaarste qua aanbod.

Voor mensen boven de 30 is die offline wereld zo vertrouwd dat ze het ook toepassen op de online wereld. Velen houden zich vast aan het idee dat een beperkt aanbod met grote vraag het ideaal is. Maar online is dat juist niet het geval. Online kent geen schaarste, met name voor digitale producten. In plaats dat je fysieke exemplaren op voorraad moet houden, wat dus geld kost, hoef je van alles slechts één exemplaar te hebben en een ieder die het product afneemt ontvangt een kopie. Dit geldt voor eBooks, films, muziek, plugins, tutorials en ga zo maar door. Streaming services zoals Netflix, Apple Music, Spotify, werken op een soortgelijke manier waarbij schaarste geen rol speelt.

In de offline wereld hebben niches vrijwel geen bestaansrecht maar online zijn niches juist de kern van de zaak. Het gaat er niet om om de massa te bereiken, het gaat er slechts om, om alleen de mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product.

Online hoef je geen onderscheid te maken tussen wat populair is en wat niet. Het enige dat telt is of de consument het weet te vinden op basis van interesses, voorkeur en smaak. Online heeft elk product het potentieel om verkocht te worden terwijl er eigenlijk geen kosten tegenover staan. Daarom kan iedereen zijn ebook online verkopen of zijn muziek aanbieden op streaming. Omdat de Bol, Spotify, you name it, begrijpen dat elk nieuw product potentie heeft om verkocht te worden. Al is dat slechts één exemplaar per jaar. Stel daar 1000 aanbieders tegenover en dat zijn dan dus mooi 1000 ebooks, muziekbestanden etc.

Online is elk ebook, muziekbestand, tutorial slechts een file op een server. Ook op streaming maakt het geen bal uit of een artiest populair is of dat het iemand is die minder vaak beluisterd wordt. Het feit dat de muziek te vinden en af te spelen is, daar gaat het om. In de offline wereld kan zoiets niet bestaan. In de offline wereld wordt een artiest wiens muziek nauwelijks verkocht wordt, beschouwd als een Kleine Artiest. Omdat in de offline wereld het cirkeltje Grote Artiesten een elitair gezelschap is waar, mocht je er in worden opgenomen, het je populariteit in stand zal houden. Men heeft er dus baat bij als het gezelschap als Speciaal gezien wordt, want daardoor krijgt het meer aandacht en verkoopt het beter.

Men kijkt in de offline wereld alleen naar de centen, met name naar kosten versus baten. In de online wereld zijn er echter slechts baten en zeer minimale kosten om de file op de server te houden. De online wereld is per saldo daarom in mijn ogen een veel vriendelijker systeem omdat het zowel de Grote Artiesten als de Kleine Artiesten samenbrengt (laten we daarom dus spreken van artiesten) daar waar er luisteraars, lezers, kijkers zijn.

De begrippen Groot en Klein duiden dus op een oude wereld, de offline wereld.

Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.