Weblogs nemen toe, klaar voor de definitieve doorbraak?

internetcafe-w500-h500

Volgens Tech Crunch nemen de blogs toe en neemt het microbloggen (lees: Twitter) af. Op zich is dat logisch want Twitter is beperkt. Niet alles past in die 140 karakters die Twitter maximaal aankan per bericht/tweet. Kortom: wil je echt iets schrijven, dan heb je al een blog nodig. Laat staan als je een foto, een stuk muziek, of een video wilt plaatsen. Twitter kan dat niet, die kan er alleen naartoe linken.

Niet dat ik daarmee Twitter tekort wil doen. Twitter is heel handig, met name voor het korte updates over wat je aan het doen bent, voor het doorgeven van links, of het discussiƫren over eenvoudige onderwerpen. Hoewel dat laatste toch eigenlijk al snel problemen kan geven, simpelweg omdat een moderator ontbreekt.

Mensen die actief Twitteren en nog geen weblog hebben, besluiten al snel dat wel te gaan doen. Het werkt aanstekelijk, veel twitteraars hebben immers een weblog.

Voor mensen die iets maken, is Twitter het promotiemiddel en het weblog de bron voor het opslaan van de content. Dit zal niet snel veranderen. Sterker nog: de echte doorbraak van de weblogs moet nog komen in Nederland. Tijdens het organiseren van het Blog-Art festival is dat ons wel opgevallen. Vooroordelen over de internetgeneratie moeten nog steeds weggenomen worden. Laat staan dat men ervan overtuigd is dat weblogs krachtiger zijn dan kranten, radio en televisie. Sterker nog: wij, Karin en ik (Stichting Offline 070) doen er zelf ook aan mee. Omdat we met Blog-Art alle kranten, radio en televisie (NOS Journaal) gehaald hebben. Alsof dat belangrijk is dan de aandacht die we online kregen. Maar voor veel mensen klinkt het stoerder als je aandacht via kranten, radio en televisie hebt gekregen.

Online aandacht is vele malen krachtiger dan de aandacht die je van kranten, radio en televisie krijgt. Niet alleen in aantallen, ook gewoon door aanwezigheid. Want waar kranten, radio en televisie heel slecht in zijn, is het opslaan en archiveren van content. Het zijn vluchtige media. De volgende dag is men het al vergeten. De krant van gisteren koopt niemand. Het NOS Journaal heeft een houdbaarheidsdatum van 24 uur. En als je te laat in-tuned dan mis je het hele programma. Ook kunnen de oude media niet naar elkaar linken, er is geen directe verbinding. Internet kent die problemen niet. Weblogs zijn 24/7 open. Content die gewoon online beschikbaar zal blijven. In principe voor altijd. Toegankelijk, zonder drempels. Of je het nu van je laptopscherm of via je mobiel leest, digitale data kent flexibele verschijningsvormen.

Het omslagpunt moet nog komen. En lang zal dat niet meer duren. Online media moeten voorop gezet worden. Omdat het duurzame media zijn.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

4 reacties

  1. en het verbindt niet; oude media. gisteren las ik (ja, in een krantje) dat rtl5 The Phone wil overnemen van de AVRO (VARA?) maar er moest nog onderhandeld worden over geld. mijn gedachte was; waarom die twee zenders het programma niet laten verbinden zoals dat gebeurt op internet. oude media is nog teveel hokjesgericht terwijl nieuwe media hierin veel verder is.

    twitter verbindt, is krachtig omdat het instant antwoorden geeft van vele mensen tegelijkertijd.

    weblogs zijn lange termijnverbindingen. ik bedoel hiermee dat je trouwe verbinders behoudt door continu content te geven. reactiemogelijkheid is voor mij hierin essentieel!

  2. Ach, ook weblogs kennen het fenomeen linkrot, door een databasecrash of door welbewust te stoppen en een domeinnaam te laten verlopen.

    En doorbraak, ach doorbraak, het is maar hoe je het definieert.

  3. Bedoel je dat we eigenlijk een jaar of 10 achterlopen? Of waren al mijn webvriendjes van xanga.com in ’00 allemaal early adaptors? Of komt er een tweede golf aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.