Voor wie schrijft de schrijver?

De boodschap van Ilja Leonard Pfeijffer van vandaag is: het is lastig om je geld te verdienen met schrijven. Ik las het in de nrc.next van vandaag.

Aan zijn wekelijkse column verdient Ilja 200 euri. Voor een paginabreed artikel, zoals die ik las, 300 euri. En als Ilja ergens moet komen praten, voordragen of zo, dan krijgt ‘ie 500 euri.

Ilja schrijft het liefst boeken, dat proef ik uit zijn tekst. Boekenschrijven is het echte werk. Maar het levert bijna niets op. Je doet er 3 jaar over om een boek te schrijven, moet echt je best doen wil je er 5000 van verkopen en dat voor slechts 2 euri per verkocht exemplaar. Da’s dus 10.000 euri voor de hele periode. Tel uit je winst.

Overduidelijk heeft Ilja het stuk voor het geld geschreven. Maar zeg nu eens, voor wie typte ik deze blogpost?

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

9 reacties

  1. @madbello: ik heb er wel een vraag op het Flattr forum over gesteld. Kleinere knoppen, tekst-links en zwart/wit zou veel beter zijn. De meeste blogs worden door al die knoppen echt lelijk en trekken alle aandacht terwijl het juist om de content moet gaan.

  2. Het is altijd het eeuwige dilemma en gevecht, wat niet wat wel, wat staat en wat niet. Het is altijd balanceren en concessies stellen ten behoeven van social en andere diensten om je bezoeker te vergemakkelijk te maken of juist aan te sporen en stimuleren je content te promoten.

    Maar zou inderdaad een goede oplossing als er meer mogelijkheden zouden bieden of een link zouden aanbieden waar je zelf die functie aan zou kunnen koppelen. Of zo ”AadToAny” een knop waaronder alle knoppen zitten.

  3. @madbello: ik heb de knop maar weer geactiveerd. Op het forum komen geen reacties en de knop wordt automatisch opgelezen via Flattr.com en is dus wat lastig te tweaken. Ach WTF. Flattr is gemaakt voor blogs, dus is wel erg van toepassing hier. Klikken maar! :-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.