in samenraapsel

Een Gift is pas echt Priceless

We leven in een Gift Economie. Tenminste: voor een deel. Maar dat deel groeit nu heel snel. Misschien ingegeven door een crisis, maar zeker ook dankzij techniek.

gift

foto: Pink Sherbet / CC BY 2.0

Neem het internet, een Gift van de bedenkers van het Internet. Het Internet is nooit verzonnen door deze mensen puur om geld mee te verdienen, het Internet is verzonnen als netwerk voor iedereen op onze planeet. Een Gift voor de mensheid.

Veel mensen geloven niet in giften. Die vinden het een oude hippiegedachte. Dat bleek ook tijdens het KoppieCopy debat van afgelopen week. Een aantal van deze studenten bleek behoorlijk conservatief.

De studenten vroegen zich af waarom je een boek zou mogen bewerken. Dat we het gedachtegoed van Albert Einstein mogen remixen vinden ze *duh* logisch (ik wierp op: wetenschap, moet dat niet zuiver, zonder fouten blijven?). Maar fictie, nee dat moet je niet zomaar mogen hergebruiken. Omdat ze dat niet juist vonden voor de schrijver, stel dat hij/zij het er niet mee eens zou zijn? En dan te bedenken dat boeken die verfilmd worden veel geld opleveren. “Oh, in dat geval, zou ik wel geïnteresseerd zijn”. Omkoopbaar.

Het Internet zet de wereld op zijn kop. De Gift Economie is de nieuwe economie. Giften om niet. Zoals een Gift moet zijn, zonder iets terug te willen verwachten. Niets is krachtiger dan dat.

Geef een reactie

  1. Nederland is geen giftland. de term ‘voor wat, hoort wat’ is wat Nederland is. Jammer, maar waar. In Amerika bijv is men veel meer pro giften. De tippit button heb ik al lang van mijn blog gehaald.

  2. Hoi,

    Internet is niet bedacht door Tim Berners-Lee en Robert Cailliau, die hebben ons het World Wide Web geschonken. Internet komt voort uit ARPANET. Dit alles is trouwens te lezen in het wiki pedia stuk dat je zelf als link gebruikt onder de namen van Tim en Robert.

    Maar dit terzijde :)

    Groet,

    Michel

  3. Mijn gift aan de mensheid maak ik elke maand over aan de belastingdienst. Zonder er wat zinvols voor terug te verwachten. Hoe nobel is dat.

  4. Met geven, gunnen en delen kan je jezelf heel sterk maken op het internet. Je kan het er ook voor kiezen niet mee te doen en dan raak je, zoals de entertainmentindustrie, de aansluiting volledig kwijt.