bloggen over bloggen

Een poosje terug las ik een goeie blogpost op Gapingvoid. Nu schrijft die Texaan normaliter goed spul, maar zo vanzelfsprekend is dat eigenlijk helemaal niet.

Meneer Gapingvoid heeft het namelijk in die blogpost over “blogging about blogging”. Je zou zeggen de man is een blogger, right? Uhm, nou laat ik de man zelf maar even die voor de hand liggende vraag beantwoorden:

I’m a cartoonist.
I sell limited-edition prints.
I wrote a book.
I’m CEO of Stormhoek USA, which markets South African wine in the States.
I also draw private commissions.


En wat hij en ik gemeen hebben is onze fascinatie voor het bloggen. En dat draag je dan uit, daar heb je het over op je blog. Dus in plaats dat meneer Gapingvoid alleen maar zijn tekeningen loopt te pimpen op zijn blog heeft ‘ie het juist ook over zijn bloggend bestaan. En dat schept een band met andere bloggende wereldburgers. Wie weet bestel ik wel ooit zo’n zeer reëel geprijsde (slim!) tekening van meneer Gapingvoid.

En dat is wat het niet zo vanzelfsprekend maakt. Tenmiste voor de niet-bloggers. De ware blogger heeft het vaak over het bloggen, hoe handig het is, wat je er allemaal mee kunt. Zo heb ik dat ook gevoeld in al die jaren dat ik blog. En dat draag je uit, ook al is je belangrijkste ding, muziek, zoals in mijn geval. (ja duh waar denk je dat de naam Melodiefabriek vandaan komt?)

I’ve been blogging a long time, I know a lot about it- what works, and what doesn’t. Google my ass if you don’t believe me.

Hij heeft gelijk.

En de man maakt prachtige tekeningen.

En blogt over bloggen.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

5 reacties

  1. Ik volg een aantal blogs over bloggen maar vind ze over het algemeen nogal saai. Ik bedoel de blogs over professioneel bloggen, over hoe de ideale blogpost eruit ziet en hoe je de meeste bezoekers en comments krijgt. Het komt op mij nogal berekend over allemaal en ik herken er de passie van het bloggen niet meer in terug. Creativiteit en experimenteren heeft plaats gemaakt voor de jacht naar nog hogere bezoekersaantallen. Bloggen is in de loop der jaren zo professioneel geworden dat sommige blogs geen blogs meer zijn maar fabrieken. Dan lees ik liever een blog van iemand die wild enthousiast schrijft over hoe mooi de eerste zonnestralen zijn na een lange koude winter en hoe lekker het voelt de warmte van die zonnestralen te voelen.

  2. @Marco: Merci. Die ga ik eens rustig doornemen.

    @Peter de Kock: Eens, de meeste blogposts met tips over het bloggen hebben iets belerends. Daarbij vind ik eigenlijk dat er wat het bloggen aangaat geen regels zijn, zolang er maar boeiend geblogd wordt.

  3. Als het zo’n belerend toontje krijgt en de blogger die het al wat langer doet gaat de rest vertellen dat zijn methode het beste is dan ben ik weg. Het leuke van blogs is dat iedereen op z’n eigen manier doet. En als je één blogpost per maand uitpoept, maar het is wel een hele goede dan doe je het strategisch helemaal fout, maar het is wel je eigen manier. Aan de andere kant, als iemand goede tips heeft zonder betweterig over te komen ben je gek om daar niets mee te doen.

    Overigens doen 9 van de 10 corporate blogs me de broek niet bollen, als ik reclame wil doe ik de tv wel aan.

Laat een antwoord achter aan Peter de Kock Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.