David Bowie: copyright is binnen 2 jaar verdwenen

Herinneren we ons de uitspraak van David Bowie nog? Het was, jawel, 2002.

I’m fully confident that copyright, for instance, will no longer exist in 10 years, and authorship and intellectual property is in for such a bashing.

(New York Times)

Het gaat hard. Maar ik twijfel, 2 jaar is wel erg snel namelijk.


Reacties

5 reacties op “David Bowie: copyright is binnen 2 jaar verdwenen”

  1. AutoStatic avatar
    AutoStatic

    Het zit er wel aan te komen. De RIAA zit al aan paardemiddelen te denken wat een teken aan de wand zou kunnen zijn: http://www.osnews.com/story/23160/RIAA_MPAA_Want_Monitoring_Software_Border_Checks

  2. @AutoStatic: eens. Die middelen van de RIAA zijn erg lachwekkend. Een stimulans voor subculturen en het ontwikkelen van goeie internet technieken.

  3. Dan is het voor een hoop mensen wel zaak dat ze een alternatief business model hebben tegen die tijd. De meeste muzikanten en kunstenaars die ik ken hebben nog steeds geen flauw benul van alternatieve vormen van copyright e.d.

  4. @Max: copyright biedt bescherming maar is niet een businessmodel. Ik denk dat een soort copyleft-systeem opgenomen gaat worden in een nieuwe wet. Een wet waarin je als maker zelf het initiatief moet nemen als hij/zij je bescherming wilt. Bescherming die je zelf via een licentie moet regelen. De wet voorziet dan niet langer in volledig copyright. Dus van ‘all rights reserved’ naar ‘some rights reserved’ bij wet. Men is wel verplicht aan naamsvermelding te voldoen, maar verder gelden geen automatische verplichttingen.

    Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die middels copyleft licenties geld verdienen. Heel internet is er op gebaseerd. Open source en open content hebben de toekomst, gesloten systemen absoluut niet. En protectie via copyright daarom ook niet. Naamsvermelding blijft heilig, want plagiaat moet voorkomen worden.

  5. Nee copyright is geen businessmodel dat begrijp ik. Maar als copyright niet meer zou bestaan zouden mensen toch op een andere manier hun geld moeten gaan verdienen, dus hun businessmodel aanpassen. De meeste mensen doen en denken nog steeds op de oude manier vrees ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.