Blog or Die! (4) – passie!

In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.

Zonder passie kun je beter niet gaan bloggen. Geen mens die ongepassioneerde troep voor zijn lol gaat lezen.

Zoek je passie dus op. Vind je passie!

Voor zakelijke blogs lijkt dat lastiger, zo hoor ik vaak om me heen. Maar dat lijkt mij niet. Je kijkt nu naar een zakelijk blog. Melodiefabriek.nl is mijn bedrijf en mijn blog. Punt is: de meeste mensen zijn niet tevreden over hun werk, doen het omdat “het is maar mijn werk”. Dan wordt het natuurlijk heel lastig om er gepassioneerd over te bloggen. Zeg maar gerust: lukt niet.

Passie laat zich niet faken.

Passie herken je direct. Passie is waar je voor gaat, wat je helemaal enthousiast maakt, wat je helemaal het einde vindt, waar je heel uitgesproken over bent, waar je enorm blij van kan worden, waar je heel boos van kunt worden.

Passie is eerlijk.

Kijk de passie dus recht in het gezicht aan. En schrijf eerlijk op wat je voelt, wat je van iets vindt.

Passie trekt passie aan. Het laat zich niet afzwakken maar alleen maar stimuleren. Een blog vanuit passie onderhouden is een bol van energie. En niet meer te stoppen. Stimuli voor lezers en collega bloggers.

Zoek het. Ga erover bloggen. En vind het. Jouw passie. Jouw blog.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

8 reacties

  1. Laatst sprak ik een ondernemer die ik vol enthousiasme vertelde over het fenomeen bloggen. Of dat niet iets voor hem zou kunnen zijn? Ik ken hem al jaren en weet hoe ontzettend bevlogen hij zijn werk doet. Hoe interessant hij als mens is. Zijn reactie:”Waarover dan?” en “Ik kan niet schrijven.” Jammer. Ik ben er van overtuigd dat hij een vaste schare volgers zou kunnen opbouwen door vooral zichzelf te zijn.

  2. @Michel: ja, komt mij bekend voor. Het punt is wel: hij moet wel. Je wordt raar aangekeken als je geen email hebt, datzelfde geldt voor een blog binnenkort. Voor sommigen is het dan echt wat te laat denk ik.

    Ik begrijpde argumenten wel, maar net zoals de mobiele telefoon of email, het is er, dus deal with it. Or die … :)

  3. Goed dat het weer een keer gezegd wordt Marco, dat passie en zakelijk bloggen prima samen gaan. Voorwaarde lijkt mij dat de menselijkheid binnen het bedrijf of organisatie het voortouw neemt bij het bloggen en niet het fabriekssysteem waar de anonimiteit regeert.

  4. @Karin: ja, leuke uitleg :)

    @Peter: juist niet te perfect willen zijn, is denk ik ook goed. Eerlijkheid. Er komen nog meer van deze blogjes aan. Ik probeer ze kort maar wel krachtig te houden.

  5. Als het schrijven op zich een passie is wordt het denk ik ook wel wat makkelijker.

    Persoonlijk vind ik dat veel zakelijke blogs aan tunnelvisie lijden. Heel veel van hetzelfde en dan wordt het saai. Gooi er af en toe iets persoonlijks doorheen, dan krijg je als lezer het gevoel dat je met een persoon van vlees en bloed te maken hebt en niet alleen maar met een bedrijf en een bankrekening.

  6. @Jooper: je brengt me op een idee. Het schrijven bij mij was in eerste instantie geen passie. Taalgevoel zit er bij mij eigenlijk niet echt oorspronkelijk in. Maar de kracht van het web was mij direct duidelijk toen ik het voor het eerst zag. Dat zette me aan tot het beginnen van blogs. Wordt vervolgd…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.