in samenraapsel

Blog or Die! (7) – jij bent de distributeur

In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.

De distributeurs hebben het in de oude media wereld voor het zeggen. Vraag het maar eens aan boekenschrijver of een filmmaker.

De distributeurs maken daar de dienst uit want zij kunnen de kraan openzetten naar het grote publiek. En zij bepalen want zij betalen. Dat idee.

Op internet heb je niets aan een distributeur. Er valt geen kraan open te zetten naar het grote publiek want de kraan staat de hele dag al open. Internet = always on you dummy!

Internet is zelf de distributeur. Je zet publiceert een blogbericht op het internet en de lezer leest hem er weer vanaf. Direct, morgen of misschien wel volgend jaar.

De distributeur laat de film 3 weken in de bioscopen draaien en dan is het tijd voor iets anders. En de boeken in de boekenwinkel maken plaats voor zojuist uitgekomen boeken. De distributeur regelt dat wel. Die is er maar druk mee.

Internet kent het ‘op schap nemen’ van boeken niet. Internet heeft genoeg virtuele bioscopen. Wil je er 1000 bij? Geen probleem.

Internet kent geen schaarste.

Met een blog ben je voorbereid op alles. In alle vrijheid. Jouw domein. Doe je ding!

Geef een reactie

  1. … en is het niet opmerkelijk dat het juist die overvloed is, de afwezigheid van schaarste, die sommige ondernemers en zelfs complete branches, zoveel angst aanjaagt? Hoe langer ik erbij stil sta hoe gekker ik het vind.

  2. @Peter: de digitale revolutie heeft een veel grotere impact dan de industriële revolutie denk ik. De gevolgen zullen gigantisch zijn. Dit is maar het begin. Alleen artiesten winnen (dank je Seth :)) ).

  3. Hmmmm, ik denk er anders over. Heb het gevoel dat heel veel mensen het prettig vinden dat muziek, films of boeken voor ze gefilterd worden. Of dat ze gewoon niet beter weten. Of dat ze het gewoon niet zelf willen doen, dat filteren. Daar komt de distributeur weer in het vizier, die zou op internet daarop in kunnen springen. Dat gebeurt nu nog weinig waardoor de dispersie enorm is. Voor mij prima, maar voor Henk en Ingrid die hapklare brokken gewend zijn hele andere koek.

    Of anders gezegd: Henk en Ingrid krijgen via de traditionele media van alles door hun strot gedouwd terwijl op internet een copieuze maaltijd klaarstaat maar ze weten simpelweg niet meer hoe ze zichzelf vol moeten stouwen. Bijna een omgekeerde Tantalus kwelling.

  4. @AutoStatic: eens, maar Henk en Ingrid vallen niet binnen mijn doelgroep. Mensen die heel eenvoudig bediend willen worden en zelf niet nadenken of kritisch zijn, die zullen geen blogs lezen. Die turen naar Marktplaats of rommelen wat op Hyves. Mijn doelgroep is kritisch en vraagt zich bv af of ik het wel bij het rechte eind heb :)

    Als je een top-10 boek wil kopen, prima. Ik hoop alleen niet dat dit bepaald wordt door een distributeur, want dat zou valse concurrentie zijn. Bovendien kun je je afvragen in hoeverre een filter niet gewoon een vorm van censuur is. Het kan er in ieder geval voor gebruikt worden. Eigen keus maken blijft belangrijk vind ik.

    Vroeger las ik de OOR en weet ik veel wat. Nu klik ik wat muziek aan en luister. Ik heb zelf wel oren aan mijn hoofd en kan prima bepalen of ik het goed vind.

    Een boek kun je eerst inzien, online of in de winkel. En tips krijg je toch meestal van vrienden of via Twitter. Het is veelal meer de vraag: heeft de boekenzaak hem ook? En vaak is dat niet het geval en kun je hem beter online bestellen. De wereld is mega aan het veranderen. Nu Henk en Ingrid nog.