(deze blogpost is ook gepubliceerd op Podpraat)

Podpraat #101 – Andy Mills en nog wat zaken

Je kunt kunnen stellen dat een popsong decennia lang dè manier was om een verhaal razendsnel wereldwijd te verspreiden. Vandaar ook de term popmuziek. Maar inmiddels lijkt moderne media zoals podcasting die rol over te nemen.

Seizoen 1 en 2 van Serial werd meer dan 340 miljoen keer (!) gedownload. Zet dat eens tegenover het megasucces Black to Black van Amy Winehouse (meer dan 12 miljoen verkochte exemplaren). Of de meest gestreamde nummers ter wereld.

Interessant daaraan vind ik dat podcasters zich niet bezighouden met het lied idioom, geen verplicht coupletje-refreintje, maar een lossere vorm toepassen waarbij De Boodschap en De Vorm ook op een wonderlijke manier samenvallen. Het publiek is dol op een luisterervaring met sounddesign vol abstracte geluiden waarbij de fantasie flink geprikkeld wordt.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er iets mis is met de liedvorm want die is inmiddels klassiek te noemen (lees: beproefd concept).

Maar voor wie op een krachtige manier zijn of haar beluisterbare boodschap wil verkondigen met het grootst mogelijke effect is de podcast naar mijn idee een effectief format. Ja toch?


Andy Mills aan ’t woord

Andy Mills is de producer en reporter van de bekende The Daily van The New York Times. Van de week las ik een fantastisch interview met hem bij The Creative Independent.

Producer Andy Mills on the creative potential and emotional reach of podcasts – The Creative Independent

Andy vertelt over hoe zijn interesse voor auditieve verhalen ontstaan is en hoe hij gaandeweg opzoek ging naar vernieuwing. Ook voor mij zit daar de opwinding van podcasting. Nieuwe manieren van verhalen vertellen heeft mijn interesse. Het belangrijkst blijft het verhaal zelf natuurlijk, maar de vorm draagt daar enorm aan bij.

Dat Andy met The Daily de toon voor alle nieuwsmedia heeft gezet, dat moge duidelijk zijn. Nieuwsmedia zijn die show letterlijk na gaan apen.

Het andere ding waar Andy groot applaus voor verdient is de podcastserie Caliphate. Wie die nog niet gehoord heeft moet dat zeker gaan doen. De editing, de muziek en het sounddesign vormen een swingend geheel dat uiterst fris en modern klinkt. Hier geen tuttige accordeons of oubollige strijkorkesten met geplukte viooltjes (gaaaaaaap!) nee gewoon de diepe basdrum van de oude ‘Marvin Gaye’ 808 drummachine die BENG! in je koptelefoon doet plus wat snijdende synthesizers voor een unheimlich gevoel. Elke sounddesigner (waaronder ikzelf) doet dat soort dingen gewoon. Klankkeuren kun je dankzij de digitale techniek heel precies een emotie laten versterken of laten contrasteren. Dus waarom zou je dat dan niet inzetten?

En tel daar het onwaarschijnlijke verhaal van Caliphate bij op, het verhaal van een ISIS bekeerling. Deze podcast moet je simpelweg gehoord hebben:

Caliphate – The New York Times

Het platvorm The Creative Independent publiceerde eerder het zeer lezenswaardige stuk ‘How to start a podcast’. Handig voor wie dat wil gaan doen. En wie wil dat nou niet?

How to start a podcast – The Creative Independent

Patreon censureert

On Dec. 6, Patreon kicked the anti-feminist polemic Carl Benjamin, who works under the name Sargon of Akkad, off its site for using racist language on YouTube. That same week, it removed the right-wing provocateur Milo Yiannopoulos a day after he opened an account.

Dit las ik onlangs bij The New York Times. Carl Benjamin had 3000 abonnees bij Patreon waar hij zo’n 12000 dollar per maand mee verdiende. Dat Patreon hem eruit kickte heeft dus nogal grote financiële gevolgen.

Patreon Bars Anti-Feminist for Racist Speech, Inciting Revolt – The New York Times

Ik ben niet voor censuur. Wat de heren van de Nashville-verklaring er allemaal voor beroerds uitkramen moet niet gecensureerd worden, daarmee zou het ondergronds gaan, maar het moet keihard bestreden worden middels repliek.

En ik vind ook dat je beter een abonnement via je eigen website kunt inbouwen dan Patreon te gebruiken. Dan houd je het gewoon in eigen hand. WordPress met de Woocommerce plugin is een relatief koud kunstje. Ik heb hier ervaring mee maar ben behoorlijk technisch ook op het gebied van WordPress en webtechniek in het algemeen. Maar op die manier kunnen je fans dan gewoon met IDEAL betalen in tegenstelling tot Patreon.

Opbrengsten Patreon

Het is natuurlijk wel zo dat Patreon uitstekend werkt voor podcasts. Check bijvoorbeeld eens deze analyse:

Analysis of top earning podcasts on Patreon

Hoewel het lijstje volstaat met namen die mij niet bekend voorkomen, het maandelijkse geld dat men ermee verdient staat buiten kijf. Dat zijn nog eens bedragen! Natuurlijk, dat is het geluk van engelstalige podcasts. Maar goeds, wie weet dat we tussen de nederlandstalige podcasts ook wat grootverdieners gaan krijgen. Alleen niet via Patreon want IDEAL is daarvoor absoluut noodzakelijk als betaalmiddel. Overigens heel dom van Patreon want het Amerikaanse Stripe werkt gewoon met IDEAL voor Europese klanten. Het enige dat nodig is dat Patreon dat activeert. Klusje van 15 minuten. Sommige dingen liggen zo voor de hand en dan toch…

GarageBand 15 jaar oud

15 jaar geleden introduceerde John Mayer met wijlen Steve Jobs het nieuwe gratis Apple programma GarageBand. Het is niet alleen een heel goed programma om muziek mee te maken, het werkt ook prima voor het maken van podcasts. Een van de beroemde podcastgebuikers die alles met Garageband doet is Marc Maron. Voor dat en wat meer technische details over hoe Marc zijn What The Fuck podcast maakt, check:

Talking Your Tech | Marc Maron talks tech in his garage

Tot zover weer. De mazzel!

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.