Blog or Die! (9) – wie ben jij dan?

In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.

Ik las het gisteren in een comment:

In Nederland kun je best een goede blog schrijven, maar hoho – niet te veel naast je schoenen gaan lopen! Wie ben je? Wat doe je? Wat heb je gedaan? Waarom is dat waardevol? Waar kom je vandaan? Waarom is het bijzonder, jouw kennis?

(bron)

In Nederland willen wij iedereen in hokjes plaatsen. Alsof het niet over het NU! mag gaan maar altijd maar om wat je in het verleden gedaan hebt, over je werk, over wat je bereikt hebt et cetera. Men wil je letterlijk kunnen plaatsen.

Op een blog moet het juist over het NU! gaan. Iedereen snapt ook wel dat de dingen een jaar later er misschien anders uit kunnen zien of dat je mening dan is veranderd.

Een blogger is zo goed als zijn laatste bericht. Of zo goed als het bericht waar de first-time bezoeker van je blog op binnenkomt. Zoals ik eerder schreef: je valt er middenin.

Jij bent je blog en je hoeft dus niemand uit te leggen wie je bent en wat je doet. Toch doet bijna niemand dat. Jooper.nl kan bijvoorbeeld prima zonder. Toch heeft vrijwel iedereen wel een ‘about/over mij’ pagina. Stel nou dat je die niet hebt. Iemand leest een blogbericht en het bevalt. Wat dan? Misschien besluiten om nog een bericht te lezen en nog een en nog een. Na een paar blogberichten krijg je steeds meer duidelijkheid over de blogger. Spannend!

Je moet het als blogger de lezer niet te makkelijk maken en deze zien te prikkelen. Een beetje een mysterie zijn, is geen schande, sterker nog: dat trekt juist de aandacht. En let wel, de lezers kunnen wel van je eisen dat je precies vertelt wie je bent, maar een groot deel van jouw vaste lezers zullen je blog lezen zonder ooit een reactie achter te laten. Zonder te laten weten wie zij zijn.

Door Marco Raaphorst

maakt podcasts en muziek

7 reacties

  1. Een interessante, openmind attitude tav blogs. Wie weet zal ik dat ter harte nemen als ik zelf mocht besluiten een blog te beginnen. For what it matters, de sleutel-begrippen die een rol speelden bij het ‘binnen vallen’ op dit blog waren ‘Scritti Politi’, ‘MAM’, ‘Propellerheads Reason’ en ‘De Balie’ waarvan ik een plaatje zocht, en wat ik nu weer ga hervatten. Dag.

  2. Na een whois op mijn domeinnaam en het googlen van mijn volledige voor- en achternaam krijg je zo’n enorme hoeveelheid aan informatie, daar is weinig mysterieus of spannends aan. Voor mij is een ‘Over Mij’ dan ook zeker wel van toegevoegde waarde, iemand zal eerder dat stukje gaan lezen dan gaan googlen op mijn gegevens. Ik heb van mijn ‘Over Mij’ dan ook een soort van veredelde blogpost gemaakt waarin ik links verwerkt heb waarvan ik hoop dat het mensen boeit en/of prikkelt.

  3. Ben het met Karin eens: het hangt ervan af waarom je blogt. Mijn blog hangt aan mijn portfolio-site, dus een Over-tekst is geen overbodige luxe. Aan de andere kant zie ik jouw redenering ook voor me: spannend om per blogje steeds meer over iemand te weten te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.