Embedheffing/embedlicentie nu definitief van de baan

De embedheffing/embedlicentie waarmee BUMA/STEMRA 2 jaar geleden kwam aanzetten is nu definitief van de baan. BUMA/STEMRA wilde toen van alle Nederlandse websites die YouTube videos insloten centjes hebben. Daar schoten diverse websites van in de stress, ondermeer Kicking The Habit die vervolgens alleen nog maar naar content ging linken zonder het direct op haar website…

Radiofragment van Radio Online uit 2007 toegevoegd aan mijn SoundCloud profiel

Ooit won ik met mijn blog marcoraaphorst.nl een Dutch Bloggie voor de felbegeerde titel Beste Muziekwebblog. Godzakke YEAH! De uitslag werd door oudgediende Peter Olsthoorn in het radioprogramma Radio Online (inmiddels zwaar ter ziele) onthuld terwijl in het Atrium in Den Haag het Dutch Bloggies event plaatsvond onder het genot van bier en cheerleaders. Dit…

Lancering Woord.nl

Zo, Woord.nl is vanmiddag gelanceerd in Beeld en Geluid. Het ziet er niet alleen goed uit het is ook nog eens lekker gevuld met een paar duizend audiodocumentaires, interviews, hoorspelen, reisverslagen en andere auditieve zaken. De hele radiocollectie van Beeld en Geluid, die inmiddels grotendeels gedigitaliseerd is, zal worden aangeboden op Woord.nl zo werd tijdens…

Tom Beek versus MCA: copyright is de baas

Saxofonist Tom Beek gaat op zijn blog in het verweer tegen muziekuitgeverij MCA omdat deze niet toestaat het nummer ‘Theme from Schindler’s List’ van John Williams te coveren.

Ik begrijp Tom zijn reactie heel goed. Het is anno 2012 een beetje mal om nog zo krampachtig om te gaan met copyright. Zo lijkt het, hoewel op de achtergrond al jarenlang een oorlog rondom copyright aan de gang is. Stichting Brein versus de illegale downloads (die nota bene LEGAAL zijn in Nederland!), Apple versus Samsung over de design kwesties (terwijl Apple leentjebuur bij Braun gedaan heeft) en ga zo nog maar even door. Ik denk dat copyright als middel harder wordt ingezet dan ooit tevoren.

Continue reading “Tom Beek versus MCA: copyright is de baas”

“we need creativity, out-of-the-box thinking: creative art to overcome this difficult period”

We need to go back to basics and put the artist at the centre, not only of copyright law, but of our whole policy on culture and growth. In times of change, we need creativity, out-of-the-box thinking: creative art to overcome this difficult period and creative business models to monetise the art. And for this…

Is de Publieke Omroep wel of niet commercieel?

trein in mist

Ik trof deze foto van Haags Bakkie lid Bas Bogers op de site van de NOS aan bij een artikel over de NS. Nadat ik Bas ervan op de hoogte had gesteld vroeg ‘ie mij per email:

Is de NOS nu commercieel?

Continue reading “Is de Publieke Omroep wel of niet commercieel?”