Toen al te lang

Hier is de tweede single van mijn debuut EP Thuisreis: Toen al te lang.

Muziek, tekst, instrumenten, opnametechniek, productie, mixage, mastering en artwork: Marco Raaphorst. Copyright: alle rechten voorbehouden.

Luister naar Toen al te lang

Spotify

Tidal

SoundCloud

YouTube

Apple Music (volgt nog)

Deezer (volgt nog)

En via andere streaming diensten. Zoek op ‘Marco Raaphorst Toen al te lang’.

De single is ook te koop

En bij Google Play en Apple iTunes.

De tekst van Toen al te lang

Die ene baan met dat geld

Toen je ’t meteen al wist

Het plezier van weleer

Da’s wat je mistte

En ook al wist jij ’t meteen

De anderen, die bleven

Man koester de tijd

Dit is jouw leven

Toen al te lang

Toen al te lang

Toen al te lang

Die hele hang naar de kerk

Binnen- of buitenkant?

Gebrek aan aandacht en tijd

Wat nou familieband?

Toen al te lang

Toen al te lang

Toen al te lang

Wist je’t allang, zo laf en bang, man zonder plan

En ondanks de pijn, de schone schijn, ga je lekker dan

Toen al te lang

Wist je’t allang 

Toen al te lang

Wist je’t allang 

Toen al te lang

Wist je’t allang 

Toen al te lang

Wist je’t allang 

Toen al te lang

PERSBERICHT: Thuiskomen met het debuutalbum Thuisreis van Marco Raaphorst

PERSBERICHT

Thuiskomen met het debuutalbum Thuisreis van Marco Raaphorst

Marco Raaphorst maakt ruim 35 jaar muziek en speelde met verschillende bands op het North Sea Jazz Festival en belangrijke poppodia zoals Paradiso. Zij maakten CD’s en lieten van zich horen op radio en tv. Jarenlang gingen zij samen muzikaal op reis.

Op een dag besluit Marco om thuis te blijven en te doen wat hij altijd al wilde doen: zijn eigen liedjes schrijven en opnemen. 

Maandenlang sluit hij zich op in zijn muziekkamer in Den Haag. Hij zingt zonder autotune en laat de gitaren lekker fel uit de boxen schallen. De Nederlandstalige teksten die hij schrijft geven betekenis aan zijn bestaan, soms verhuld in poëzie, soms rauw en helder. Het verrast hem want dit voelt net als vroeger alleen is dit fonkelnieuw, fris en helemaal van hemzelf.

Het voelt als thuiskomen.

Op zijn 51e verjaardag, 3 juli 2019, is de eerste single Kritiek van het album Thuisreis als stromend cadeau op Spotify, Apple Music, Google Play Music en alle overige streaming diensten te beluisteren.

En er volgt meer! 

Luister naar Kritiek

Spotify

Apple Music

Tidal

Deezer

Tidal

SoundCloud

YouTube

Of via een andere streaming dienst (zoek op ‘Marco Raaphorst Kritiek’).

De single is ook te koop

En bij Google Play en Apple iTunes.

Noot voor de redactie

Marco Raaphorst is beschikbaar voor interviews en muziek: 06 45 49 2000 – marco@melodiefabriek.nl

Download de perskit (PDF persbericht en coveralbum als hi-res JPG):

Een nieuwe fase voor Podpraat

Sinds februari 2017 verstuur ik elke vrijdagavond om 8 uur de nieuwsbrief Podpraat vol met interessante nieuwtjes op het gebied van podcasting voor podcastfans en -makers. Deze week heb ik Podpraat laten uitgroeien tot een nieuwe service voor mijn onderneming: Podpraat – hulp bij podcasting.

Mijn expertise met het maken van podcasts en radiodocumentaires voor de VPRO en de NTR en in samenwerking met programmamakers zoals Wim de Bie en Bert Kommerij ga ik nu dus ook voor anderen inzetten. Bedrijven, organisaties en individuen kunnen voortaan bij mij aankloppen voor hulp bij podcasting.

Podpraat.nl Geef het door aan iedereen die het weten willen!

Nieuwe single van The Record Man – Unpopular music

Song Credits: Unpopular Music (Scott/Gaulke)

Paul Scott: Vocalen, Gitaar, Keyboards

Peter Veliks: Gitaar

Rick Snyder: Bas

Gil Oliveira: Drums

Jason Labbe: Drum engineer

Mix: Luis Claudio Varella / Mastering: Luiz Tornaghi 

Single is afkomstig van het album “The Record Man; A Tribute to Ron Kane”, koop het album op Bandcamp of stream het op Spotify.

Ik ben een van de muzikanten van The Record Man. Als gitarist ben ik op een aantal tracks van dit album te horen en speelde ik met de band in Paradiso (Amsterdam) en op het NIMBY Festival (The Hague).

Mijn debuutalbum: thuis opgenomen

De term bedroom pop valt tegenwoordig vaak als het gaat om het beschrijven van indie artiesten die het allemaal zelf doen, thuis zonder studio. Met een laptop of soms slechts een iPhone (lees: Steve Lacy van de band The Internet die oa meewerkte aan Kendrick Lamar’s album Damn).

Steve Lacy vertelde in een TED talk dat zijn manager een studio voor hem huurde. Waar hij vervolgens met zijn iPhone alles opnam zonder gebruik te maken van de aanwezige apparatuur. De man is op eigen titel goed voor een kleine 2 miljoen luisteraars per maand op Spotify.

Vroeger nam ik letterlijk mijn eigen songs vanaf mijn bed op met mijn 4-sporen cassetterecorder. Ooit een stel vrienden gekocht bij Stuut & Bruin in Den Haag. Ik gebruikte er soms een Boss DR-220a Dr. Rhythm drumcomputer bij die ik van een vriend leende. Mijn gitaar plugde ik rechtstreeks in. En voor basjes en aanvullende geluiden gebruikte ik mijn Yamaha DX100 synthesizer. Bedroom pop avant la lettre, gewoon omdat het niet anders kon.

Tegenwoordig zijn er veel artiesten die opnieuw zo’n 4-sporen cassetterecorder gebruiken vanwege het imperfecte lo-fi geluid. Artiesten zoals Mac DeMarco en Ariel Pink. Ik snap dat wel, ik wordt tegenwoordig ook helemaal niet warm meer van een prachtig uitgebalanceerd studiogeluid. Het is mij te netjes, het klinkt te vlak.

Ik maak heel veel notities van wat ik doe en wil gaan doen nu ik mijn debuutalbum aan het maken ben. Zodoende noteerde ik dit:

Laat het niet te perfect klinken.

Het thuis opnemen nam een vlucht dankzij de uitvinding van de 4-sporen cassetterecorder maar is natuurlijk nog veel ouder. De Esher demo’s die aan de speciale editie van het White Album van The Beatles zijn toegevoegd, werden in 1968 in George Harrisons bungalow in het Engelse dorpje Esher opgenomen. John Lennon als Paul McCartney hadden thuis ook opname-apparatuur staan. Een paar jaar eerder nam Brian Wilson van The Beach Boys thuis op. De man was een kluizenaar. Het leverde ondermeer het album Smiley Smile op.

Todd Rundgren is ook iemand die diverse solo albums heeft gemaakt waarbij hij zelf alle instrumenten inspeelde. Hij bouwde ook altijd zijn eigen studios thuis. En werkt met dezelfde software als ik, Propellerhead Reason.

De popgeschiedenis staat bol van de zelfdoeners en thuisproducties. Soms lukt er iets thuis wel wat in de studio niet lukt. Zo kreeg Bruce Springsteen de songs van zijn album Nebraska in de studio niet goed. De opnames met de E-Street Band waren minder dan de demos die hij thuis met zijn 4-sporen cassetterecorder opgenomen had.

Tegenwoordig wordt de laptop gebruikt voor het opnemen van muziek. Al sinds 2003 gebruik ik geen logge desktopcomputers meer. De laptop maakt me mobiel. En ook ’s avonds vanaf de bank kan ik nog wat rommelen aan de liedjes.

Ik kan het allemaal zelf. En heb ook geen label nodig, ik zet het zelf wel op Spotify en Apple Music enzo. De promotie kan ik ook prima zelf doen. Wat is er nou leuker dan dat de maker zelf je een berichtje stuurt?

Dat berichtje laat nog even op zich wachten. Pas over een paar maanden is mijn debuutalbum klaar. Ja dat wordt wat!