cover van de podcast De Zwembadclub met zwart/wit-foto van kleedhokjes van zwembad en logo De Zwembadclub daar overheen

Sound design

Goede podcasts herken je aan het speciaal ontworpen sound design. Het is de klankmatige vormgeving van een podcast waarin audio-elementen zoals dialogen, muziek en geluidseffecten op een creatieve en unieke manier samenvallen.

Een bekende podcast waarvoor ik het sound design en de audionabewerking verzorgd heb, is De zwembadclub.

Montage (+ mixage en mastering)

NRC is een van mijn opdrachtgevers waarvoor ik de montage verzorg. Ik maak deel uit van het team editors voor de dagelijkse podcast NRC Vandaag.

De podcasts die ik monteer voorzie ik meestal ook van een eindmix en mastering zodat de aflevering direct online kan.

cover van podcast NRC Vandaag
cover van de podcast 'ik nog vaak aan he gedacht' waarop een gezicht te zien is met een ander gezicht dat in een tekst-ballon uitgebeeld wordt als een soort van gedachte

Muziekcompositie

Mijn advies is om tenminste de leader- en eindtune op maat te laten maken. Opdrachtmuziek heb ik gemaakt voor klanten zoals Heineken, VPRO, NTR en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Het is zeker te overwegen om rechtenvrije stockmuziek te gebruiken. Dit is een niet zo dure oplossing maar als nadeel geldt dat er een grote kans bestaat dat deze niet-exclusieve muziek ook in andere podcasts en/of videos te horen zal zijn.

Voor een verhalende podcast zou ik adviseren om alle muziek door mij op maat te laten maken. Dat geeft veel meer eigenheid aan het geheel. Zie ook de pagina Muziekcompositie.

Regie

Een goede podcast verleidt de luisteraar. Het zet de luisteraar misschien op het verkeerde been, zet overtuigingen onder druk, geeft een andere kijk op de zaak… om kort te gaan: een goed verhaal doet iets met de luisteraar.

Luister naar het audioportret dat ik voor de VPRO maakte over Wim de Bie: de Radio Jaren – van Uitlaat tot podcast. Regie, voice-over, interview, montage en eindmix werd door mij verzorgd in samenwerking met Wim de Bie.