Sounddesign maak ik voor verhalen en voor muzieksoftware. Dit zijn twee verschillende takken van sport die ik hieronder zal beschrijven.
1. Sounddesign voor verhalen
Sounddesign kan een verhaal versterken door er gevoelens aan toe te voegen. Het kan helpen om overgangen tussen scènes vloeiender te maken. En het verhaal in een ander perspectief plaatsen.
Sounddesign is een goed voorbeeld van het oude gezegde “show, don’t tell” of misschien beter gezegd:
voel, zonder uit te leggen
Een korte showcase…
Flick Radio vertelt het verhaal van een man die verdwaald raakt in de fotocommunity Flickr.com. De muziek is ook gecomponeerd door mij, Marco Raaphorst.
Sounddesign voor de animaties van het Festival Duurzame Mobiliteit.
Wie Wordt De Baas Op Internet? een documentaire over online vrijheid. De muziek werd ook gecomponeerd door mij, Marco Raaphorst.
Sounddesign voor de animaties in de Coastwatch videos voor Stichting De Noordzee. De muziek werd ook door mij, Marco Raaphorst, gecomponeerd en geproduceerd.
2. Sounddesign voor muzieksoftware
Presets, samples en geluiden kunnen inspireren en het proces van muziek maken versnellen. Sommige van deze presets kunnen zeer complex zijn, en sequenties bevatten die gebruikt kunnen worden als samples, maar op een meer flexibele manier. Hetzelfde geldt voor effect-presets die onder de motorkap veel complexiteit kunnen bevatten, terwijl ze een eenvoudige interface bieden voor snelle bediening.
Een korte showcase…
Scandi Noir, een Reason Pack vol sounds die voelen als een mix tussen samples en presets.
De iPad versie van de Reason Thor synth wordt geleverd met mijn presets, bijvoorbeeld:
Presets for FabFilter Twin & Twin 2.

Ik sta bekend om mijn langdurige samenwerking met Reason Studios voor het maken van patches, samples en Packs. Honderden van mijn patches zijn opgenomen in de Reason software.
