
Het woord sample komt uit het Engels en betekent voorbeeldexemplaar (proeve), steekproef of monster. Als zodanig wordt de term gebruikt bij digitale signaalbemonstering en in de context van digitale muziekinstrumenten.
(bron: Wikipedia-NL)
Dankzij de sampler kwam een nieuwe generatie in aanraking met de muziek van James Brown. De gesampelde Funky Drummer drumloop van James Brown vormde namelijk vaak de begeleiding in Rap muziek (= rapping to the beat).
Het album ‘Endtroducing…’ van DJ Shadow bestaat voor 100% uit samples. En de Beastie Boys gebruikten op ‘Paul’s Boutique’ meer dan honderd samples. Tegenwoordig kun je het maar beter uit je hoofd laten. De muziekindustrie ruikt het geld dat copyright oplevert en zit er met duur betaalde advocaten bovenop.
Toch is het gebruik van samples (lees: legale samples) niet meer weg te denken uit de muziek. Zelfs The Rolling Stones maken gebruik van samples. En Kinderen Voor Kinderen. Zelfs Frans Bauer.
de lezing The Art of Sampling zoomt in op de historische en creatieve aspecten van sampling
In mijn lezing The Art of Sampling ga ik in op deze boeiende geschiedenis en laat ik als componist en sounddesigner zien hoe ik met samplers allerlei creatieve geluiden en muziek maak.
Interesse? Stuur me een mailtje!
Jaren geleden hoorde ik de CD “Since I Left You” van The Avalanches. Ik vond / vind het een prachtig album. Misschien had je hier nog niet van gehoord, waarschijnlijk wel? Iedere keer als ik deze CD opzet hoor ik weer iets nieuws.
“The Avalanches are an electronic music group from Melbourne, Australia, … Since I Left You, which was assembled from approximately 3,500 vinyl samples.”
http://tinyurl.com/2q5dpg
@Diederick: ik ken het niet. Heb het toegevoegd aan mijn research tumblr: http://theartofsampling.tumblr.com/
Dank!
Supercool. Ik wil dit eens bijwonen.
Volgens mij is Fatboy Slim ook 100% sampling.
Horror stories of sampling:
-Negativland, Coca-Cola, and Fatboy Slim
-The Letter U and the Numeral 2
-The Verve and The Rolling Stones : Truly Bittersweet
http://www.superswell.com/samplelaw/horror.html
@Rutger: goeie link en tips Rutger!
@Rutger: ken je trouwens de dubbel CD Sampled?
Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://www.illegal-art.net
Hier misschien ook een leuke link, niet meer up2date zover ik zo snel kan zien wel leuk gedaan. Niet leuk omdat ik geen fan ben van Java maar toch, java nodig:
http://jklabs.net/projects/samplinghistory/
data komt van http://www.the-breaks.com (staat in de java applet). Ook wel leuk om deze site te bekijken. Is het betrouwbaar? dat weet ik niet.
dank voor de aanvullingen!
Hoe een 6 seconden sample aan de basis van drum n bass stond;
@Richard: precies. Staat ook op mijn research tumblr, http://theartofsampling.tumblr.com/
Zelf samplen doe ik niet meer. Misschien ben ik er te lui voor geworden. Dat was vroeger wel anders. Met de Ensoniq Mirage werkte ik ook wel eens, maar zelf had ik een Korg DSS-1. Alles mee gesampled wat los en vast zat. En vervolgens bewerkt uiteraard. Behalve heel leuk en creatief werk ook superleerzaam!
Lijkt me leuke Masterclass Marco, als ik je naar de HAN kan lokken, schuif ik aan :-)
@Geert: ik ga niet zozeer in op het maken van multi-samples, maar meer in het gebruik van loops en one-shots. Eigenlijk zoals dat in HipHop ontstaan is en nog steeds gedaan wordt. Dank ook voor de hulp!
misschien interessant voor je masterclass: “The Grey Album” van Danger Mouse..
http://en.wikipedia.org/wiki/Grey_album
voor een mooie kijk op de zaak, zie:
http://www.kembrew.com/news/GreyCease.html
@Michiel: Danger Mouse is zeker een goed voorbeeld. Het album kon mij niet boeien, maar het is alweer wat jaartjes geleden dat ik hem voor het laatst hoorde.
Denk trouwens aan het hele genre Jungle of Drum ‘n’ Bass, heel die genres draaien op samples van één specifiek nummer dat in allerlei volgorde en toonhoogte word gezet. :)
Zonder sampling waren die genres er nooit geweest.
Ooh nog even een berichtje zodat ik van reacties op de hoogte wordt gehouden.