without sound there would be nietzsch
Mijn eigen bedrijf voor mijn audiowerkzaamheden sinds 2003 is Melodiefabriek.
Hieronder een paar highlights van heden tot verleden.
De zwembadclub
Voor De Zwembadclub, de nieuwe podcast van Annegriet Wietsma, maker van De Deventer Mediazaak, verzorgde ik in 2023 het sound design en deed ik de audionabewerking. Ook de voice-over van Annegriet is in mijn studio opgenomen.
NRC Vandaag
Sinds september 2021 hoor ik bij het team van editors voor NRC Vandaag (als ZZP-er), de dagelijkse podcast van NRC. Hiermee won ik in 2023 samen met redacteur Anna Korterink de PrinsjesPodcastprijs voor de beste politieke podcast van het jaar. Het gaat om de aflevering ‘Hoe de Groningse gasmissie van Wiebes mislukte’.
VPRO On Stage
In 2021 trad ik samen met Tom America in het programma On Stage van de VPRO op, aangevuld met bassist Reyer Zwart en accordionist Gert Wantenaar. Ik heb het lied Belleke trekke mede gearrangeerd, bouwde de bossa nova beat en verzon de baslijn.
Thuisreis
In 2019 maakte ik de EP Thuisreis waarvoor ik alles zelf deed: muziekcompositie, zang, alle instrumenten, opnametechniek, mixage, mastering en het artwork.
De Auto van IJzer
In het kader van de digitale uitgave van Hobbel (2019), het vierde MAM-album uit 1989, maakten Tom America en Pieter Bon een remake van het lied De Auto van IJzer. Ik verzorgde samen met Tom America de mixage en nam de gitaarsolo voor mijn rekening.
The Record Man
In 2018 nam ik samen met diverse artiesten wereldwijd het album The Record Man op. The Record Man is ons eerbetoon aan onze Amerikaanse muziekfan Ron Kane. Op de single Human Heart, met zang van Hans Croon (The Dutch) ben ik samen met Rick Snyder (bekend van zijn werk met de legendarische Captain Beefheart) te horen. Met een kleine delegatie van The Record Man, Hans Croon, Fay Lovsky, Henk Hofstede (NITS), Marcos Kuzka Cunha (Brazilië), Pieter Bon, Tom America en Bob Gaulke (New York) deden we in 2018 een paar optredens waaronder eentje in Paradiso.
VERVORMER
Sinds 2018 maak ik de podcast VERVORMER, over dwaaltochten door de muziek.
Erik de Jong oftewel Spinvis mailde mij als reactie op mijn podcastaflevering Ik hou van jou… ik evenmin: “Met heel veel plezier naar geluisterd.” Emma Sprangers interviewde mij naar aanleiding van mijn podcastaflevering voor Het Parool en smeedde het tot een prachtig artikel.
Wim de Bie
Wim de Bie heb ik sinds eind 2016 geholpen bij het maken van zijn podcast Bie’s Warboel. En in 2017 maakte in opdracht van VPRO Radiodoc (inmiddels omgedoopt tot DOCS) samen met Wim het audioportret Wim de Bie: de Radio Jaren – van Uitlaat tot podcast.
Samen met de vriendin van Wim, Babette Wagenvoort en GertJan Kuiper (VPRO) heb ik Wim’s offline geraakte Bieslog gerepareerd. In 2018 zijn we gestart, in 2019 werd dit verduurzamingsproject volbracht.
Dolly
Voor Sjaak Bral zijn theaterstuk over Blonde Dolly uit 2016 componeerde ik tien tracks. In 2021 maakten we hier een film van waarvoor ik de muziek maakte en de geluidseffecten en mixage deed).
24 miljoen views and counting…
De muziek die ik voor Frans Hofmeester’s time-lapse video Portrait Of Lotte 0 to 16 years in 2015 schreef (2015) ging viraal. Deze track is ook op Spotify en alle andere streamingdiensten te vinden.
BLOG-ART festival
Op 9 oktober 2009 organiseerde ik samen met mijn partner Karin Ramaker een creatief blogfestival in Theater aan het Spui: Blog-Art.
Niet alleen stonden wij in de NRC.next, Trouw en op werkelijk alle nieuwssites dankzij een ANP-bericht. We stonden ook paginagroot in de kunstbijlage van de Volkskrant (met een prachtige foto van Martijn Beekman).
Marco Raaphorst en Karin Ramaker, initiatiefnemers Blog-Art in Theater aan het Spui.
Foto : Martijn Beekman
We werden geïnterviewd in het VPRO programma De Avonden:
En ook door Den Haag FM, TV West en andere zenders.
De NOS kwam op het festival filmen voor het 11 uur Journaal:
VPRO 1 Minuut
Met name door mijn samenwerking met RVU/NTR radiomaker Bert Kommerij, ben ik mij naast muziekmaken en sound design serieus op storytelling gaan richten. Voor VPRO 1 Minuut maakte ik mijn eerste audioverhaal:
VPRO Metropolis TV
Daarnaast componeerde ik in 2009 alle muziek voor een aflevering van VPRO Metropolis TV:
tjielp tjielp
In 2009 heb ik voor de heruitgave van de CD tjielp tjielp van Tom America (-ex MAM) het arrangement, de instrumentatie en de editing van twee extra tracks verzorgd. Kees van Kooten en Wim de Bie gebruiken het nummer De Mus van dit album in het laatste seizoen van Van Kooten en De Bie.
10y3voor12
Voor het 10-jarig bestaan van VPRO 3voor12 componeerde ik twee tunes.
Voor het TV programma 3voor12TV componeerde ik de leadertune, muziekbedjes en bumpers.
Flick Radio
Flick Radio is een radiodrama uit 2007 gemaakt door Bert Kommerij voor de RVU (radio én televisie) waarvoor ik de muziek componeerde.
Wim Brands zaliger van het VPRO programma Boeken noemde het een “jaloersmakend project” en Wim de Bie tipte het als luistertip op zijn Bieslog.
Goede verhalen
En in 2004, ik herinner het mij als de dag van gisteren, verscheen het woord podcasting op mijn scherm…
Daarna was het hek van de dam. De combinatie van stemmen, muziek en geluid hebben mij sindsdien niet meer losgelaten.
Heineken
Voor een installatie in de Heineken Experience componeerde ik de muziek (2005).
Melodiefabriek
In april 2003 heb ik mijn eigen bedrijf Melodiefabriek opgericht.
Een paar highlights uit een nog verder verleden:
Alles Moet Anders
In 2000 kwam ik bij de band van Pieter Bon (-ex MAM) waarmee we ondermeer het voorprogramma van de afscheidstournee van de Tröckener Kecks op ons hebben genomen. Onder de productionele leiding van Rick de Leeuw ben ik als gitarist op het album Alles Moet Anders (2003) te horen.
Muziek Als Middel
Vanaf 1991 ging ik deel uitmaken van de Tilburgse band MAM die bekend werd met het lied Maternité:
In die jaren tourden we in het clubcircuit, we deden ondermeer de grote zaal van Paradiso aan als voorprogramma van The Scene en traden diverse malen voor televisie op (KRO, VPRO). Ook verzorgden we soms het voorprogramma van De Dijk.
Met MAM ben ik als gitarist te horen op de CD Kees van Kalmthout – Ik ben liever dan alleen (1993). In 1995 kwam het laatste album van MAM uit look: Nederlands! Naast gitarist ben ik op dat album mede-verantwoordelijk voor de arrangementen, samples, computer-editing en achtergrondzang. Daarnaast schreef ik als componist mee aan twee tracks.
In 1995 hield MAM op te bestaan.
Over het lied van Maternité maakte ik een zesdelige podcastserie voor VERVORMER. In navolging hiervan schreef Eric Voermans voor Het Parool het artikel ‘Het liedje dat alles veranderde.’
Doei HEAO!
Kort daarvoor, eind jaren 80, verbrak ik met slechts een propedeuse op zak mijn studie aan de HEAO om samen met Quintus Kessler zaliger de Braziliaanse band Xangô en de popformatie Wouldn’t You? te beginnen. Dit resulteerde in een samenwerking met zanger/songwriter/producer Hans Vermeulen zaliger.
North Sea Jazz Festival
In 1987 speelde ik twee dagen als afgevaardigde van de Jazzgitaar Workshop van Ferry Robers, Stedelijk Muziekschool Den Haag, op het North Sea Jazz Festival.
Tot slot, ook nog dit:
Raaphorst Speelt
Op Spotify houd ik een lijstje bij van muziek waar ik op te horen ben.
Mijn diensten
Voor meer informatie over de diensten die ik lever, zie de diensten-pagina.
Contactgegevens
marco@marcoraaphorst.nl | 06 45 49 2000 | IMDb | Discogs | Mastodon | Bluesky | Threads | Instagram
Vaccinatieoverzicht
Op het moment van schrijven (28 januari 2022) ben ik driemaal gevaccineerd:
- op 31 mei 2021 met Janssen
- op 29 december 2021 met Moderna
- op 25 oktober 2022 met Moderna