Hans van Willigenburg legde aan mij de vraag voor:
Bloggen om de inhoud=2007 | Bloggen om het Bloggen=2011
Afgezien van of het nu 2007 of 2011 is. Afgezien van de vraag of Bloggen dood is of niet.
Ik blog om het Bloggen. Verhalen. Mijn verhalen.
Hans van Willigenburg legde aan mij de vraag voor:
Bloggen om de inhoud=2007 | Bloggen om het Bloggen=2011
Afgezien van of het nu 2007 of 2011 is. Afgezien van de vraag of Bloggen dood is of niet.
Ik blog om het Bloggen. Verhalen. Mijn verhalen.
Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.
Wat een onzinstelling van Van Willigenburg. Een blog is een medium maar het gaat nog steeds om the message. Je blogt niet om te bloggen, bloggen is namelijk niets. Een blog is een mogelijkheid om iets in de wereld te sturen. Een tekst, een video, podcast of smodcast. Het gaat dus om dat iets, niet om het hoe.
@Michael: zo had ik het niet bekeken. Ik twijfel nu wat Hans bedoelt.
Ik las het als inhoud, heel zakelijk en bedacht een blog gebruiken versus vrije expressie.
Ik probeer een aanzet te zijn tot gevoel of misschien anders denken. Te feitelijk inhoudelijk vind ik minder interessan. Uiteindelijk moeten het verhalen zijn die geïnterpreteerd worden door derden. Het is slechts een momentopname en gaat hopelijk zijn eigen leven leiden. Ik neem er graag afstand van maar voel me wel geneigd het te doen en blijven doen.
Schilderen, praten, muziek maken, fotograferen, telefoneren, facebooken, bloggen… Allemaal communicatie. Je blogt dus om te communiceren, als je wat te zeggen hebt tenminste.
Verwarring, verstoring ook. Hersenactiviteit.
Ik ben niet mijn blog. Het is groter dan mijzelf.
Het ging mij om bloggen als een – sorry voor deze ‘koude term’ – vorm van distributie. Tegenover krant, tijdschrift, boek, cd, dvd, MP3, etc. Ofwel: wordt het blog in de toekomst dé norm van elke creatief of professional? Of zal het blog een vreemde tussenfase blijken naar geprefabriceerde sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn? Dáár ligt mijn interesse…!
@Hans: ik denk dat het blog de afgelopen jaren een belangrijke rol heeft gespeeld en dat ook zal blijven doen. Voor mij is het blogformat ideaal.
Hyves, Facebook en LinkedIn zijn wel leuk maar geen echt publicatie medium zoals een blog dat wel is. Een blog is meestal de bron in het geval van nieuws. 9/11 was anders geweest zonder blogs, om maar iets te noemen. Een blog het kan tekst, audio en visuals bevatten. Het is daarom helemaal compleet. En dankzij RSS kan het ook direct op allerlei manieren gelezen of beluisterd worden, zonder dat men de website daadwerkelijk hoeft te bezoeken.
Een blog is het meest complete mediaformaat dat er is op dit moment. Het enige dat het mist is het fysieke element van een krant of magazine. Maar een blog afdrukken op papier is geen probleem natuurlijk. Of een podcast (een audio blog dus) op de radio uitzenden ook niet. Maar met het blog, daar begint het mee voor mij. Ik wil maken en op die publish-knop drukken.
Bloggen kan prima naast de sociale netwerken bestaan. Sterker nog, ik vind weblogs een stuk interessanter dan Hyves en Facebook, die steeds weer verzanden in het ‘verzamelen’ van vriendjes. Populair zijn en het vluchtige van de contacten gaat vervelen, terwijl er veel bloggers zijn die iedere keer weer een boeiend verhaal uit hun toetsenbord weten te rammelen. Zolang bloggers boeiende verhalen vertellen is het bloggen springlevend.
Geef een reactie