Gidsend door de niches

Winners are not those who never fail but those who never quit – Banksy


Verrek, ik hoor m’n eigen!

Van de week stuitte ik op de Pop This! podcast. Een podcast over populaire cultuur en feminisme. Ik besloot een aflevering te beluisteren en herkende direct vanaf de 1e seconde mijn eigen muziek! Een track van mijzelve werd hier overduidelijk als leadertune ingezet. Al 85 afleveringen lang vanuit Trumpycountry. Een leuk compliment ware het niet dat ik er dus niets vanaf wist…

Episode 85: Twin Peaks by Pop This Podcast | Free Listening on SoundCloud

Tot mijn schrik zag ik ook nog eens dat ik geen credits voor deze leadertrack krijg. Niet in de podcast en niet op de website. Ben dus maar direct in de mail geklommen.

En wat blijkt?

The show ID where your track is used was made by an outside producer and I was under the impression that he used stock production music for the bed.

Lekker zo’n outside producer die even denkt te kunnen profiteren van ondergetekende. Maar goeds, de producer van Pop This! heeft mij op het hart gedrukt dat een en ander spoedig gecorrigeerd zal worden.

Mijn track valt trouwens onder een Creative Commons BY-SA licentie waar ik het in mijn vorige nieuwsbrief uitgebreid over gehad heb. Dit werk van mij staat daarom hergebruik toe onder naamsvermelding. Maar dan moet men zich daar dus wel aan houden!

Ik heb dit soort zaken vaker aan de hand gehad. Soms bezigde de tegenpartij zich van een Trumperiaans excuse verhaal, waar ik dan vervolgens met een gepeperd factuurtje op reageerde.

Heel DIY maar het werkt. En je hebt er geen advocaat voor nodig.

Free Music Archive: Marco Raaphorst – OLPC

Gidsend door podcastland

Het verzamelen van allerlei podcasts, het aggregeren ervan op een website is geen nieuw idee. Een van de oudste voorbeelden is Podplaza.nl die in 2006 werd gestart maar waar nu niets meer van over is. Het domein is nog in de lucht maar daarmee is alles wel gezegd.

Duidelijk geen winnaar. 

En de man van Podcast.info, Bernard Flach, die al in 2004 het podcastlicht zag heeft zijn podcastplatform ook al een eeuwigheid aan de wilgen gehangen. Toch bleef het podcastgevoel bij hem kriebelen en zodoende startte hij een poos geleden podcastdirectory.nl Een soortemet overzichtstentoonstelling van podcasts. Zonder verder echte toegevoegde waarde te beiden.

Deze broodnodige aanvullende waarde lijkt nieuwkomer PodNL wel te leveren. Men noemt het zelf een site voor ‘De beste Nederlandstalige podcasts’. Het is een initiatief van Studio Lijn 14, een studio van de 2 podcastcoaches Andy Clark en Richard den Haring.

PodNL – Curated podcasts: listen, share

Oude podcasts die niet langer geüpdatet worden zitten er ook in. Zoals bijvoorbeeld VPRO 1 Minuut. PodNL voorziet dus in een zeer handige en noodzakelijke archieffunctie (hallo Beeld en Geluid, leest u ook even mee?). Samen met de prima werkende search is het daarom eenvoudig om kwaliteitscontent te vinden.

Maar de belangrijkste functie die PodNL vervult is natuurlijk de gidsfunctie. Door podcasts uit te lichten en op basis van categorie te bundelen op de homepage. Zo’n gidsfunctie kan echt toevoegde waarde bieden ten opzichte van de lijstjes die bijvoorbeeld Apple in iTunes toont en waarbij slechts naar populariteit gekeken wordt. Een beperkte methode want sommige niche podcasts zullen wellicht relatief lage cijfers trekken maar wel van groot belang zijn. Kwaliteit laat zich meestal niet in kwantiteit uitdrukken.

To niche or not to niche?

In de meest recente aflevering van ‘Een podcast over media’ spreekt journalist en uitgever Derk Sauer zich duidelijk uit over waar het volgens hem heen gaat met de uitgevers anno nu. Volgens hem heeft alles wat generiek van aard is en de massa bedient het moeilijk. Dit geldt ondermeer voor de kranten die volgens Sauer onterecht denken nog altijd een algemeen publiek te kunnen bedienen. Ik ben het met hem eens en sla graag ook een brug naar radio en televisie. Juist omdat ze de massa generiek moeten bedienen hebben deze typen van media het moeilijk. Het publiek wordt online heel specifiek op haar interessegebieden bediend en zoekt vooral daar dus haar heil.

Online kun je je maar beter tot een specifieke groep mensen richten. Mensen met een specifiek interessegebied, een specifieke smaak en voorkeur. Hoe specifieker de niche, des te beter. Een podcast in het Nederlands is te algemeen. Maar een podcast over Parenclub Lekker in ons Blootje daarentegen zal kunnen rekenen op een specifieke groep vaste luisteraars.

Het mooie van de niche is dat het duidelijkheid biedt voor zowel de podcastmaker als de luisteraar. Men weet waar men aan toe is.

De podcastclub van The New York Times

The New York Times Podcast Club is een tof idee. In deze Facebookgroep bespreekt men podcasts. Maar wat nog leuker is, voor Hollanders helaas een heel stuk minder, men organiseert daarnaast ook een wekelijkse geek-out in real life waarbij men gezamenlijk naar een podcast luistert onder het genot van een drankje. 

https://radiopublic.com/the-new-york-times-podcast-club-GbzPJm

Het doet me wat denken aan de Tegenlicht Meet Ups en de luisteravonden die Grenzeloos Geluid organiseert.

Grenzeloos Geluid

Je ziet dat dankzij de niches mensen zich op kleine schaal online in hoge mate verbonden gaan voelen. Waardoor de behoefte ontstaat aan een offline evenement ter aanvulling en ondersteuning. Eigenlijk een beetje zoals een bandje dat een album maakt en door het publiek vooral graag ook in levende lijve gezien en gehoord wil worden.

Het zijn allemaal signalen. Het is niet onopgemerkt gebleven! De podcast leeft!

foto: Marco Raaphorst

De mazzel!


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.