Voor de SAE ben ik een nieuwe workshop aan het voorbereiden met als werktitel ‘Monetization of music’. Daarin stel ik mijn eigen ervaring centraal.
Een paar jaar geleden publiceerde de Guardian:
Today, Tumblr occupies an interesting niche somewhere between Facebook’s Wall and full-spec blogging systems. But it has the potential to become very big indeed.
En ze hebben gelijk gekregen. Tumblr is huge geworden.
Ken je Tumblr niet? Tumblr is een hele snelle manier om een stuk tekst, een foto, een video of een audio-bestand online te publiceren. Muzikant John Mayer heeft er een, The New Yorker heeft er een en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
Op Tumblr zie je vooral veel creatieve makers die hun werk publiceren. En Tumblr biedt handige mogelijkheden om een link, een foto, een quote, een video die je elders online vindt ook op jouw Tumblr te publiceren (met bronvermelding natuurlijk!).
Voor vormgevers zit Tumblr eenvoudiger in elkaar dan WordPress, waardoor het er al snel frisser uitziet.
Tumblr bevat een Reblog optie waardoor jouw content hergebruikt kan worden en dus veel meer aandacht krijgt. Bovendien zie je precies wie die content heeft hergebruikt en de bron wordt altijd gerespecteerd. Tumblr heeft sinds jaar en dag het Love-symbool om net als de iLike van Facebook aan te geven dat je iets mooi vindt. Audio is op Tumblr mooi geïntegreerd met een eigen player. Ook die audio is te Rebloggen, vandaar ook dat de leukste muziekblogs tegenwoordig op Tumblr te vinden zijn.
Als je op Tumblr een account neemt dan kun je anderen gaan volgen zonder dat je iets lastigs met RSS hoeft te doen. Dit is geïntegreerd in het Dashboard van Tumblr. Ook biedt Tumblr allerlei apps voor smartphones om content te plaatsen en te lezen.
Blogs zijn geschikter voor verdieping, lange teksten en juist heel handig als je specifieke widgets en zo wilt gebruiken. Het een sluit het ander niet uit. Veel bloggers gebruiken Tumblr als een soort digitaalnotitieblog naast hun ‘echte’ blog.
Geef een reactie